58fce46ea81db.PNG

سوگواری‌های ادبی در ایران در دو بخش: بخش اول: سوگواری‌های ملی؛ بخش دوم: سوگواری‌های مذهبی

مکان چاپ: تهران ناشر: کانون معرفت تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

یکی از گوهرهای گرانبها که در گنجینه ادبیات فارسی نهفته است، مراثی و منظومه‌های مربوط به سوگواری است که به عقیده نویسنده جالب‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شعر پارسی در این بخش است؛ زیرا شاعر در اینجا نه به طمع پول و نه به منظور دیگر دست به قلم برده بلکه دل شاعر در اثر یک مصیبت سوخته و تأثرات و تألمات روحی خود را به روی صفحه کاغذ آورده است به ویژه گویندگان و اساتیدی چون رودکی، شهید بلخی، فرخی سیستانی، فردوسی، نظامی گنجوی، سعدی، حافظ و جامی که هز یک از اینها آثار گرانبهایی در این شیوه از خود یادگار گذارده‌اند. در این کتاب در دو بخش سوگواری‌های ادبی و سوگواری‌های مذهبی برخی از این سوگواری‌ها توسط حسین کوهی کرمانی گردآوری شده است. حسین کوهی کرمانی (متولد سال 1276 شمسی، دوران مظفرالدین، محمدعلی و احمدشاه قاجار و متوفی به سال 1338، دوران رضاشاه)، ادیب، محقق، روزنامه‌نگار و شاعر اهل کرمان بود.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a0da2580636e.png

مثنوی پیر و جوان

خواجه نصیر جهرمی از اطبا و دانشمندان و از شاعران سده دوازدهم است؛ زادگاهش جهرم بوده و سال‌ها در اصفهان نشو و نما یافته و سپس به شیراز آمده و به منصب طبابت کریم‌خان زند رسیده است. وی مسجد وکیل شیراز را طراحی و جهت قبلهٔ آن را تعیین کرد. میرزا نصیر درشیراز چشم از جهان فرو بست؛ اما درنجف اشرف به خاک سپرده شد. مثنوی پیر و جوان یکی از بهترین آثار منظومه میرزا نصیرالدین محمد جهرمی است. این مثنوی حاوی 304 بیت شعر از این اندیشمند فرهیخته این شهرستان در دوران صفویه است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب
59b0103399a47.png

تذکرة الاولیاء محرابی کرمانی یا مزارات کرمان؛ تصنیف در نیمه اول قرن دهم هجری قمری

این کتاب در سال 925 هجری نگاشته شده است و ارزش یک اثر تاریخی را دارد؛ چون در آن بعضی موضوعات و مطالب تازه دیده می‌شود که در جای دیگر نیست و گاهی کمک به توضیح بعضی مطالب مبهم دیگر کتب می‌کند و همین بر ارزش این اثر تاریخی افزوده است. مطالب آن آنچه مربوط به تاریخ است از قبیل ذکر مکان و زمان عرفا و سلاطین و وزرا و امرای ایشان غالبا دارای اعتبار و صحیح است و آنچه مربوط به خوارق عادات و موضوعات دور از ذهن و تصدیق عده‌ای از اهل این زمان است، انعکاسی است از معتقدات آن زمان که در این اثر تاریخی باقی مانده است. طرز انشاء کتاب و اسلوب نثر آن خوب است؛ از غالب کتب نثری تاریخی قرن نهم هجری قمری کمتر نیست و بر اغلب آنها رجحان دارد.

نثر/متون کهن/تاریخی شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب