590e3597e6059.jpg

زندگی و آثار قطب الموحدین جناب شاه نعمه الله ولی کرمانی

جواد نوربخش به کوشش:

شاه نعمت ‌الله ولی (731-832 قمری) معروف به سید نورالدین شاه نعمت ‌الله ولی ماهانی کرمانی، شاعر و عارف ایرانی است که سلسله نعمت ‌اللهی منسوب به اوست و طریقتی جدید در تصوف ایجاد کرد. شاه نعمت الله به سیر و سفر در ممالک مصر، حجاز، ترکستان و ایران پرداخت، در خدمت محیی ‌الدین ابن عربی قرار گرفت و از مکتب و عرفان او بهره برد و پس از آن برای فراگیری بیشتر علوم دینی به شیراز سفر کرد. شاه نعمت ‌الله ولی دارای دیوانی مشتمل بر قصاید، غزلیات، ترجیعات، مثنویات و ... و مجموعه ای از 97 رساله است. کتاب پیش رو به قلم دکتر جواد نوربخش و به اهتمام حسن کباری، به زندگی و آثار شاه نعمت الله ولی می پردازد. اصل و نسب، کودکی، در طلب استاد، سمرقند و امیر تیمور، شاه و کربلا، بافق و جناب شاه، شاه و شیراز، مشایخ جناب شاه، مکتب شاه، رسائل شاه و آستانه شاه برخی از عناوین مندرجات این کتاب می باشند که در سال 1337 و توسط خانقاه نعمت اللهی تهران منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

654b83089cb02.jpg

گلزار مونس

جواد نوربخش

در مقدمه کتاب آمده است: محبان شفیق و اخوان خاصه طالبان و سالکان راه تحقیق را آگهی می دهد که خداوند عالم گوهری گرانبها آفریده و آن را در گنجینه ای سر به مهر نهاده، پس چون عالم وجود را از مقام احدیت به قوس نزولی تا مرتبه انسانیت تنزل داده گنجینه اسرار خویش را در صندوقچه دل انسانی به ودیعه گذارده است تا به زحمت ریاضت و مجاهده در صندوقچه راز دل باز و گنجینه معانی را فتح و گشایش حاصل آید و قفل این دل را چهار کلید لازم است: 1.کلید اوراد که به دستور استاد باشد، 2.کلید فکر 3.کلید ذکر و 4.کلید مراقبه.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
6106aa2f53ac8.jpg

تفسیر منظوم سوره ق

جواد نوربخش

محمد جواد نوربخش در سال 1330 و 1331 سه تفسیر منظوم سروده اند که اولین تفسیر، تفسیر سوره الحجرات است، تفسیر دوم تفسیر سوره قاف و سومین تفسیر سوره الحشر نام دارد. به این شیوه که جلوی شعرهایی که اشاره به آیات و احادیث و گفتارها و نوشته های دیگر است شماره گذاری شده و مطالب مربوط به هر شعری را از روی ماخذ و مدرک بیرون آورده و در پایان هر بخش در قسمت حواشی و تعلیقات به همان شماره ها گنجانده، سرچشمه آن نشان داده شده تا دانسته شود که شعرهای شماره گذاری شده اشاره به چه چیزهایی هستند و مطالب مورد اشاره کجاها میباشند.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب