تحقیق در احوال و افکار عامه مردم بسیار سودمند است زیرا فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از منابع مکتوب در سینه مردم عامی جمع گشته است. حکایات، امثال و اصطلاحات عامه مردم، خصوصیات اخلاقی، روحی، اجتماعی و سیاسی ایشان را بیان می ‌کند. عقاید و رسوم عامه مردم خراسان مجموعه ‌ای از افسانه‌ها، باورها، رسوم، قصه‌ها، اصطلاحات، معماها و اشعار محلی خراسان است که ابراهیم شکورزاده در تماس مستقیم با مردم خراسان، گردآوری و تدوین نموده است. کتاب در یازده بخش با عناوین آش‌ها و غذاهای نذری، آداب و رسوم محلی، طب عوام، فال‌ها و دعاها، عقاید و احکام متفرقه، افسانه‌ها، اشعار و ترانه‌ها، لالایی‌ها، معماها و امثال و لغات تنظیم گردیده است. این اثر در سال 1346 توسط انتشارات بنیاد فرهنگ ایران روانه بازار کتاب گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65255519b753d.jpg

پژوهشی در اسطوره دده قورقود: شاهکاری کهن

جوانشیر فرآذین

اسطوره دده قورقود یکی از آثار برجسته کلاسیک است که در اوایل سده 19متن کهن از آن در یکی از کتابخانه‌های آلمان شناسایی شده و از آن پس پژوهش‌های مختلفی درباره این اسطوره صورت گرفته است .در این نوشتار ابتدا به اهمیت انسان شناختی و تاریخ کتاب یاد شده اشاره می‌گردد ;سپس پیشینه آفرینش، تدوین و چاپ این اثر معرفی می‌شود .مطلب بعدی کتاب بحثی است درباره چند شخصیت حماسی دده قورقود که در پی آن از جایگاه تاریخی و اجتماعی زنان "اوغوز "سخن به میان می‌آید .سبک ادبی و شیوه نگارش دده قورقود، و محتوای اسطوره‌ای کتاب و آثار جهان بینی‌های باستانی از دیگر مباحث این مجموعه هستند .

65217295536ed.jpg

فرهنگ و مصطلحات طب سنتی ایران‌ - جلد اول - دوم - سوم

محمدتقی میر

پیشرفت های علمی عصر حاضر بدون شک مرهون تلاش علمی گذشتگان است. آنچه امروز دنیای غرب از آن بهره گیری می کند ریشه ای در مشرق زمین و در گذشته سرزمین های اسلامی دارد. با استقرار و توسعه تمدن اسلامی تمدن و هنر ملل مختلف در مرکز خلافت اسلام تمرکز یافت و در رشته های نجوم، ریاضی، شیمی و پزشکی پیشرفت های عظیمی حاصل گردید. تمدن اسلامی با وجود دانشمندانی چون ابن سینا، رازی و ابوریحان بیرونی به اوج شکوفایی خود رسید و بنای رفیع علم را در سرزمین های اسلامی و مشرق زمین استوارت نمود. بدون تردید ارتباط با ریشه های علمی گذشته آیندگان را در دستیابی به فرهنگ علمی غنی گذشته رهنمون می سازد. و این امر جز با نشر آثار گذشتگان و تلاش در جهت معرفی آنان به دانش پژوهان و مشتاقان دنیای علم و معرفت میسر نخواهد شد. برای دستیابی به پیشرفت های علمی حقیقی بهره برداری بهینه از منابع علمی گذشته و پیوند آن با دانش و اطلاعات و تکنولوژی جهان امروز ضروری است....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56a7ffecc80ba.jpg

ده هزار مثل فارسی و بیست و پنج هزار معادل آنها

ابراهیم شکورزاده بلوری

سخنان کوتاه و پرمغزی که از اندیشه ای ژرف یا پندی نغز و ظریف برخوردار است و به دلیل سادگی در عمق اندیشه های گذشتگان مقبولیت یافته و بر زبان خاص و عام جاری شده، مثل نام دارد. بسیاری از شاعران و نویسندگان کلام خود را به امثال و حکم آراسته و آن را پرمغز کرده اند. امثال رایج هر قوم، شاخصه مهم و ارزنده ادبیات و پشتوانه فرهنگ آن ملت است. تا کنون فرهنگ امثال زیادی گردآوری شده که فرهنگ «امثال و حکم» دهخدا کامل ترین و معتبرترین آنهاست. دکتر شکورزاده بلوری نیز در جمع آوری امثال فارسی تلاشی چشمگیر کرده و حسن کتاب او، علاوه بر کثرت امثال، یافتن معادل های هر مثل است. وی علاوه بر امثال عامیانه، امثال را در شعر شاعران مورد توجه قرار داده و قدیمی ترین کاربرد مثل و شیوه بیان هر شاعر و بهترین بیان را بررسی کرده است. این کتاب در سال 1372 توسط انتشارات آستان قدس رضوی برای اولین بار به طبع رسید.

فرهنگ و تمدن/امثال و حکم پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب