5918b7d7b8d7f.jpg

سنت و تحول در موسیقی ایرانی

مترجم:
مکان چاپ: تهران ناشر: اتشارات توس تاریخ چاپ: ۱۳۸۳ هجری شمسی تیراژ: ۳۳۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

ژان دورینگ (1947 – میلادی) موسیقیدان و خاورشناسی است که سالیان متمادی از عمر خویش را صرف تحقیق و شناخت فرهنگ و موسیقی ملل شرقی به ویژه ایران نموده‌ است. سنت و تحول در موسیقی ایرانی برای اولین بار به عنوان رساله دکترای دورینگ تالیف شد که تاکنون چندین بار بازخوانی، تصحیح و تکمیل گردیده است. پس از پیشگفتار و مقدمه مولف، مطالب این کتاب در چهار بخش تدوین شده اند. بافت فرهنگی ( موسیقی در جامعه ایرانی، موسیقی و فرهنگ، تعلیم موسیقی سنتی و ...)، سازها و فن اجرای آنها ( سه تار، کلیات، شکل ظاهری، سیمها و پرده ها، انواع مختلف سه تار، ساخت، صدا و ... )، وجوه نظری و صوری ( دستگاههای موسیقی ایرانی، شور، مشتقات شور، آواز افشاری، دستگاه همایون، ردیف در موسیقی سنتی و ...) و اجرا– زیباشناسی ( آرایه در موسیقی ایرانی، سبک در موسیقی ایرانی، بدیهه نوازی، موسیقی، اساطیر و عرفان و ... ) مطالب تشکیل دهنده این اثر هستند. کتاب حاضر با ترجمه ای از سودابه فضائلی و توسط انتشارات توس در سال 1383 در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

651d84e94644d.jpg

فرهنگنامه موسیقی ایران

نصرت الله حدادی

این کتاب مرجع شامل: تئوری موسیقی، قواعد موسیقی ایرانی، سرگذشت موسیقی و موسیقیدانان گذشته و حال و شرح احوال و آثار آنان، ایقاع در موسیقی قدیم ایران، وزن شناسی، اوزان مشهور و متداول موسیقی قدیم ایران و تبدیل آن به خط نت می باشد. شناخت مقامها، دستگاهها، مایه ها، آوازها، گوشه ها و تصانیف مشهور و رایج موسیقی ایرانی، سازشناسی علمی، چگونگی ساختمان آلات موسیقی و طریقه ساختن آنها، معرفی آلات موسیقی ایرانی از قدیم ترین ایام تا زمان حاضر، تشریح علمی و موسیقی قدیم ایران و مطابقت آن با موسیقی معاصر، آهنگ ها و ترانه های محلی، آوازها و کوچه باغی ها، معرفی و شناخت کتابها و رساله هایی که در زمینه موسیقی ایرانی تدوین شده است و آنچه مربوط به حوزه موسیقی ایرانی است از جمله مندرجات این "فرهنگنامه "است. این کتاب بنابر رعایت اصل اختصار در شیوه فرهنگ نویسی تدوین شده است و نمی تواند دربرگیرنده تمام آثار و جزئیات مربوط به فعالیت های هنری اشخاص باشد. بنابراین اطلاعات ارائه شده در آن ناظر بر این محدودیت و نیز تاحدی است که در دسترس مولف بوده است. به این ترتیب اگر نام عده ای از هنرمندان در این کتاب نیامده و ذکری از آثارشان نشده است صرفا به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد درباره ایشان و آثارشان بوده است...

63beb3b1b1164.jpg

تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران

ساسان سپنتا

مجموعه حاضر گزارشی درباره شیوه‌ها و تمهیدات ضبط و پخش صداست که در آن سیر تکاملی ضبط موسیقی در ایران به تدریج از زمان ساخت فونوگراف آغاز می‌شود ;سپس با اولین ضبط آثار موسیقی ایران، سیر تحول صفحه گرامافون، و صداگذاری فیلم ناطق ادامه می‌یابد .مباحث دیگر کتاب درباره ضبط موسیقی، مربوط به اختراع رادیو و تلویزیون، صفحه ریزشیار، ضبط استریو، نوار کاست و سرانجام آخرین ابتکار در کار ضبط صدا و ساخته شدن دیسک فشرده (CD)است .در این اثر همچنین، شرح حال بعضی از چهره‌های برجسته موسیقی ایران و نحوه حفظ و نگهداری از وسایل صوتی به تفصیل بیان شده است.