ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل (1054 - 1133 قمری)، شاعر پارسی ‌گوی سبک هندی بود که در میانسالی در دهلی سکنی گزید. آثار بیدل با افکار عرفانی، مضامین پیچیده، استعارات و کنایات و ابداع مضامین تازه به‌ هم آمیخته است. حمیدرضا قلیچ خانی با هدف پژوهشی بین رشته ای، در کتاب پیش رو به بررسی اصطلاحات نسخه پردازی در دیوان بیدل دهلوی پرداخته که این اصطلاحات نشانگر ارتباط شعر فارسی و هنرهای کتابت و کتاب آرایی است. مولف پس از دیباچه، مطالب کتاب را در بخش های نگاهی به زندگی بیدل، گزارشی از شیوه کار، ابیات بیدل، فهرست اصطلاحات، شرح گزیده اصطلاحات و پیوست گزیده ابیات تنظیم کرده است. این کتاب در سال 1389 توسط مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران روانه بازار گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64f4a08279839.jpg

فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته‌

حمیدرضا قلیچ ‌خانی

اساس واژه گزینی در این فرهنگ، انتخاب و گردآوری واژگان و اصطلاحاتی بوده است که بتواند نیاز خوشنویسان، علاقه‌مندان و پژوهشگران این رشته و دانشجویان هنرهای تجسّمی را تا اندازه‌ای از میان بردارد. محتوای این کتاب را می‌توان به چهار بخش کلّی تقسیم کرد: الف) واژگان و اصطلاحات خط و خوشنویسی (انواع خط، ابزار نوشتن، اصول و قواعد) به صورت عمومی و اختصاصی که برخی از آنها در رسالات گذشتگان نیز بکار رفته است. ب) اصطلاحات مهم کلی هنرها و صنایعی که صرفاً برای خوشنویسی بوجود آمده‌اند. مانن: تذهیب، قلمدان سازی، قلمتراش سازی و مرّکب سازی. ج) اصطلاحات مهم و کلی هنرها و صنایعی که خوشنویسی به گونه‌ای در آنها راه یافته و بکار میرود. مانند: کاشیکاری، معرّق، نگارگری و چاپ. د) اصطلاحات مهم طراحی حروف که در پنجاه سال گذشته به عنوان بخشی از هنر گرافیک (ارتباط تصویری)، پاره‌ای از وظایف خوشنویسی کهن را عهده‌دار بوده و رابطۀ تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
5fb6260632597.png

اصطلاحات نسخه‌پردازی در دیوان بیدل دهلوی

حمیدرضا قلیچ ‌خانی

این کتاب، روشنگر گوشه‌ای از شعر بیدل از قله‌های سخنوری هندوستان و نیز ادب فارسی است. این کتاب دربرگیرنده ابیاتی از بیدل است که در آنها اصطلاحات هنری برای زیباترشدن هرچه بیشتر اقیانوس پرتلاطم شعر به کار گرفته شده است. در نتیجه آرایه‌های بسیار خوشایندی چون انواع ایهام، تشبیه، استعاره، کنایه و .... پیدا شده و اشعارش را مایه‌ورتر کرده است. بسیاری از این سروده‌ها حوزه گزینش واژگان و اصطلاحات گسترده است و اصطلاحات دبیری، دیوانی، جلدسازی، رنگ‌سازی، کاغذسازی، خوشنویسی، نگارگری و تزئینات نسخه‌های خطی و .... همراه با ترکیبات گوناگونشان در اشعار بیدل در این کتاب مشخص شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب