شهاب الدین سهروردی از عرفا و فلاسفه ای بود که برای بیان اندیشه های خود از قالب داستانی نیز بهره می گرفت. غربت غربی یا الغربه الغربیه از جمله داستان های سهروردی اوست که سقوط انسان را به جهان مادی، وادی سرگشتگی و غربت و تنهایی به تصویر می کشد. قهرمان داستان به اتفاق برادر خود، برای صید مرغان راهی بلاد مغرب شده و درگیر حوادثی می گردند. در ادبیّات عرفانی شرق، مظهر روشنایی و جایگاه نیکان و پاکان و غرب نمادی از ظلمت و تاریکی و پایگاه بدان و بداندیشان است. پرویز عباسی داکانی در تالیف کتاب پیش رو، در ابتدا سهروردی، زندگی و آثار وی را مورد توجه قرار داده است. تاثر از متون مقدس، متن قصه الغربة الغربیه، شرح و تفسیر داستان، اصل تأنیث مکان و زمان، روزنه ای برای عروج، مرگ اندیشی و چشمه جاودانگی، مرغان آسمانی، آب و کشتی نوح، چراغ، چشمه و ماهی، بقای در فنا، فرزندان خداوند، مسئله خودآگاهی و تصرف وجود برخی از دیگرعناوین این کتاب هستند که در سال 1380 توسط نشر تندیس در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

657724c2868d2.jpg

شرح مثنوی معنوی - جزء چهارم از دفتر اول

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند.

65771598d56b2.jpg

مشارب الاذواق (شرح قصيده خمريه ابن فارض مصري در بيان شراب محبت)

امیر سیدعلی همدانی

مشارب الاذواق شرح قصیده خمریه ابن فارض مصری است در بیان محبّت، از عارف کبیر قرن هشتم هجری امیر سید علی همدانی ملقب به علی ثانی با مقدمه و تصحیح محمد خواجوی به زبان فارسی. ابن فارض را قصیده‌ای است تائیه به نام نظم السلوک که در آن از علوم دینی و معارف الهی و سیر و سلوک و ذوق خود و کاملان اولیاء و بزرگان عرفا فراوان گرد آمده است. آن قصیده 765 بیت است. ابن فارض در آن قصیده عشقش را به جمال محبوب بیان کرده است. بر آن قصیده، شرح‌های گوناگون فارسی و عربی نوشته شده است؛ مشارق الدراری به زبان فارسی و منتهی المدارک به عربی از سعیدالدین فرغانی، کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدّرّ عزدالدین محمود کاشانی معروف به شرح شیخ عبدالرزاق کاشانی، شرح رکن‌الدین شیرازی و دو شرح دیگر از شاگردان سعیدالدین فرغانی از جمله این شروح هستند. اما قصیده میمیه خمریه وی از قصاید مشهور خمریات است که در کتاب‌ها و سخنان بزرگان متداول و مشهور است و بر آن شروحی نوشته شده که مشهورترین و بلکه برترین و نخستین آنها به فارسی مشارب الاذواق امیر سید علی همدانی و دیگری لوامع ملا عبدالرحمن جامی است. امیر سید علی همدانی مشارب الاذواق را در شرح الفاظ و عبارات و کشف رموز و اشارت این قصیده نوشته شده و در آن شراب محبت را که مطلوب نهایی است، به عالی‌ترین اسلوب و زیباترین نظم بیان داشته است.