ویکتور ماری هوگو (1802-1885م) بزرگترین شاعر سده نوزدهم فرانسه، داستان ‌نویس، نمایشنامه ‌نویس و بنیانگذار مکتب رومانتیسم است. بینوایان، گوژپشت نتردام، مردی كه می خندد و شمار زیادی از اشعار وی به اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج اشاره دارند. کتاب حاضر به کوشش یحیی ذکاء در دوازده گفتار تدوین شده است و کودکی، جوانی، پیشوایی رمانتیسم، کرسی آکادمی فرانسه، سیاست و تبعید، فعالیت های ادبی، بازگشت به میهن و پایان زندگی ویکتور هوگو را مورد توجه قرار داده است. این کتاب در سال 1335 توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی شرق در دسترس علاقمندان ادبیات جهان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

65e47a9b5caab.jpg

گنجینه شهاب - جلد چهارم

جمعی از نویسندگان

مديريت كتابخانه ي آية الله العظمي مرعشي (رحمت الله عليه) مي نويسند: آنچه اينك با عنوان «گنجينه ي شهاب» تقديم دانشوران و كتاب ورزان مي شود، مجموعه ي مقالات و رساله هايي است در پاسداشت مقام علي حضرت آية الله مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) و فَروَست جديد از منشورات اين كتابخانه ، اين آثار از تنوع موضوعي برخوردار است ، امام وجه غالب آن ، كتابشناسانه و شناساندن شخصيت و مقام علمي مرحوم آية الله العظمي مرعشي نجفي (رحمت الله عليه) است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6183eacf2c9f4.png

نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تخت جمشید

یحیی ذکاء

نویسنده در این کتاب کوشیده که به داستان پیدایش نوروز با دیدی نوین نگریسته و با بررسی در متن‌های کهن که سخنانی درباره نوروز در آنها یاد شده است، بنیاد راستین و انگیزه برپاداشتن آن را از میان نوشته‌ها و افسانه‌ها بیرون کشیده و نیز همبستگی آن را با بنیادنهادن کاخ‌های شهر آیین تخت جمشید در فارس و کارهای داریوش بزرگ در این زمینه روشن سازد و چون شاهنامه فردوسی یکی از کهن‌ترین و نخستین منابعی است که میان داستان‌های آن از نوروز و جمشیده سخن رفته است، از این‌رو در نخستین گام از آن گفتگو شده و سپس به نوشته‌های دیگر پرداخته شده است.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم
کتاب
5eb02d2807e87.png

لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز

یحیی ذکاء

مطالعه و نمایش تطور لباس‌های یک ملت، امروزه نه‌تنها از لحاظ تعقیب سیر تاریخی و درک زیبایی و تنوع آنها قابل تعمق است، بلکه از نظر فهم روان‌شناسی و عادات و رسوم مخصوص آن مدت نیز شایان توجه می‌باشد. بنابراین از مطالعه شکل و انواع لباس‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف می‌توان به روحیات یک قوم پی برد. بر همین اساس برای پی بردن به سیر تاریخی و تطورات البسه زنان ایران در این کتاب به بررسی لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا زمان کنونی (زمان نشر کتاب) پرداخته شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب