سهل تستری، به حق، یکی از ارکان تصوف اسلامی است که در ردیف جنید، شبلی و با یزید بسطامی تأثیر فراوان بر تفکر صوفیانه داشته و کمتر کتاب و رساله عرفانی به فارسی یا عربی دیده می‌شود که وامدار سهل و آراء وی نباشد. از میان معاصرین نیز برخی مستشرقین و محققان، پژوهش‌هایی درباره سهل و آراء وی داشته‌اند که معرفی و نقد آنها و منابع کهن صوفیه در باب سهل می‌تواند علاقمندان را به کار آید. در این جستار، منابع تحقیق در احوال و آراء سهل، مطبوع و مخطوط، اعم از فارسی، عربی و برخی منابع لاتینی بررسی شده و چکیده آراء هر نویسنده و یا میزان تأثیرپذیری هر کتاب از سهل، ارائه شده؛ رئوس عناوین این مقاله عبارتند از: 1. رسائل صوفیانه 2. تذکره‌ها یا طبقات رجال صوفیه 3. تواریخ و کتب جغرافی 4. تحقیقات پیرامون سهل 5. مدارک کتابشناسی 6. اصحاب سهل.

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60fd065668360.png

تسنیم المقربین: شرح فارسی منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری

از خواجه عبدالله انصاری آثاری زیادی بر جای مانده که از مهم‌ترین آنها، «منازل السائرین» است؛ این کتاب در مشارق و مغارب جهان اسلام مورد توجه بوده و بیش از هر کتاب دیگر در موضوع منازل و مقامات مورد اقبال طالبان و سالکان قرار گرفته است. نظر به سبک جذاب و نثر پخته و شیوای عربی و تضمین آن بر مطالب عالیه و اینکه در میان نظایر خود به بهترین شیوه‌ای قابل تعلیم و تعلم درآمده است، از همان آغاز مورد توجه خاص اهل عرفان قرار گرفت و شروحی بر آن نگاشته شد. «تسنیم المقربین»، شرح فارسی«منازل السائرین» است که توسط شمس الدین محمد تبادکانی طوسی به رشته تحریر درآمده است. شارح در ذیل هر جمله از کتاب، به ترجمه و شرح آن پرداخته است. وی این شرح را با عنایت تام به شرح کاشانی نگاشته است، بدون اینکه هیچ‌گونه اشارتی به آن شرح داشته باشد. وی به جز خاتمه‌ای که در پایان شرح آمده و فصولی که در آخر هر باب از ابواب صدگانه افزوده شده است، غالب مطالب را از شرح کاشی اخذ کرده است تا آنجا که «تسنیم المقربین» را باید تحریر فارسی شرح کاشی دانست.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5a800b73e1b38.png

نشریه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران «درباره نسخه‌های خطی»؛ دفتر سیزدهم

سیزدهمین مجلد از دفتر «درباره نسخه‌های خطی» بعد از سالیان دراز توقف، به سال 1387 و به کوشش سیدمحمد طباطبایی بهبهانی منصور منتشر گردید. در این مجلد این فهارس به چشم می‌خورد: فهرست کتاب‌های خطی کتابخانه خانقاه نوربخش (نعمت‌اللهی)، فهرست اجمالی 490 نسخه خطی در کتابخانه وزیری یزد، نسخه‌های خطی مجموعه اهدایی غلامحسین سرود به کتابخانه مجلس شورای اسلامی، معرفی نسخه‌های خطی تذکرة العارفین، فهرست کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و ... .

کلیات/فهارس
کتاب