عبدالعزیز بن محمد نسفی از عرفای برجسته سده هفتم هجری بود. او که از پیروان تحقیق علمی در مسائل مربوط به عقاید و تصوف به شمار می آید، بر فلسفه اسلامی نیز تاثیر بسیاری گذاشت. برخی از تالیفات او عبارتند از کشف الحقایق، الانسان الکامل (مجموعه رسائل)، مقصد الاقصی، زبدة الحقایق و منازل السائرین. نسفی در زبدة الحقایق به بیان عالم کبیر و عالم صغیر می پردازد. در کتاب پیش رو، پس از مقدمه و مطالبی درباره نسفی و تصوف، صوفیان و حکومتها مورد بحث قرار گرفته اند. سپس مطالبی در رابطه با متن کتاب زبدة الحقایق، فهرست کلی متن، متن اصلی در دو باب و تعلیقات مربوط به آن گنجانده شده است. این کتاب با تصحیح، مقدمه و تعلیقات حق وردی ناصری در سال 1363 و توسط انتشارات کتابخانه طهوری در دسترس عموم قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

568a112e5483c.jpg

مجموعه رسایل مشهور به کتاب الانسان الکامل

عزیزالدین نسفی

عزیز الدین نسفی کتاب الانسان الکامل را برای سالکان طریقت تألیف کرده است. این اثر شامل علومی است که هر سالکی باید بداند. او مباحث خود را در بیست رساله نگاشته، ده رساله اول برای سالکان مبتدی و منتهی سودمند و مفید است و ده رساله دیگر تنها برای منتهیان راه نوشته شده است. پیش از شروع این رسایل نسفی پنج فصل نوشته که اصلی است. این فصول عبارتند از: در بیان طریقت، شریعت و حقیقت، انسان کامل، کامل آزاد، صحبت و سلوک. تمامی این تعالیم در دو جلد تدوین شده است. جلد دوم یعنی منازل السایرین، نیز شامل یازده رساله در ولایت و نبوت، ملک و وحی، الهام و خواب راست است. این کتاب با نظارت هانری کربین تصحیح و تعلیقاتی بر آن نگاشته شده است. فهرست عام، آیات قرآن، احادیث، اخبار و اقوال عربی نیز تهیه شده و جدول خطا و صواب و اضافاتی در پایان کتاب قید شده است. این اثر با همکاری انستیوی ایران و فرانسه در 1993 برای سومین بار به چاپ رسید.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب