مثنوی جنات الوصال مشتمل بر هفت دفتر است که هریک با نام جنّت تعبیر شده اند. این اثر حاصل قریحه سه عارف نامداری است که هر یک در زمان خویش، راهنما و دستگیر سالکان راه حق بودند. تالیف این اثر که بسیاری از مطالب عرفانی را در بر دارد به وسیله ملا محمد علی طبسی اصفهانی ( وفات 1212 قمری ) ملقب به نورعلیشاه آغاز شد که دو دفتر اول و بخشی از دفتر سوم به قلم اوست. پس از نورعلیشاه، میرزا محمّد حسین کرمانی ( وفات 1230 قمری ) ملقب به رونق علیشاه که جانشین او بود، اشعار جنات الوصال را ادامه داد و دو دفتر به آن افزود. پس از درگذشت او، احمد بن عبدالواحد کرمانی ( وفات 1246 قمری ) ملقب به نظام علیشاه با دو دفتر دیگر موفق به تکمیل این کتاب گردید. کتاب حاضر به تصحیح جواد نوربخش در سال 1348 و توسط انتشارات خانقاه نعمت اللهی در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5765eda2e3b50.jpg

غرایب اثر منظوم از رونق علی شاه کرمانی در شرح مشتاقعلی شاه اصفهانی

رونق علی شاه کرمانی

عارف ربانی میرزا محمد حسین کرمانی ملقب به رونق علی فرزند محمد کاظم در بم به دنیا آمد. پس از تحصیل علوم، در پی کمالات معنوی به شاگردی نور علیشاه در آمد و با مجاهده در این راه به مقام خلافت نایل شد. بزرگانی مانند مظفر علیشاه و نظام علیشاه تحت تربیت او به مقامات عالیه رسیدند. از آثار رونق شاه می توان دیوان اشعار مرآت المحققین، غرایب و مقداری از جنات الوصال را نام برد. مولف ریاض العارفین تاریخ فوت او را 1225هجری ذکر کرده اما از روی اشعاری که بر سر مزارش حک شده سال تاریخ وفات او 1230هجری تصریح شده است. کتاب غرایب منظومه ای عرفانی در شرح حال مشتاقعلی است. رونق علیشاه کرمانی زندگی نامه مشتاق را که خود به تحریر در آورده بود، با کسب اجازه از وی، به نظم در آورد. این کتاب، با تصحیح و مقدمه دکتر جواد نور بخش در سال 1352شمسی توسط چاپ فردوسی در تهران به زیور طبع آراسته شد.

نظم/شعر کلاسیک/غزلیات
کتاب