در اینکه نام اصلی این کتاب «نصیحة الملوک» و از مؤلفات فارسی غزالی است، شک و تردید مورد ندارد؛ زیرا شیوه نثر و سیاق مطالب جز از نویسنده کیمیای سعادت نتواند بود و آوردن لغات و اسلوب عبارات و طرز جمله‌بندی‌های کهنه به شکل طبیعی نه ساختگی خوب نشان می‌دهد که این کتاب در اواخر سده پنجم یا اوایل سده ششم هجری نوشته شده است. موضوع این کتاب حکمت عملی است در سه قسمت تهذیب اخلاق (آرایش خوی) و سیاست مدن (کشورداری و جهان‌داری) و تدبیر منزل (خانه‌داری). اما بخش کشورداری بیش از دو بخش دیگر اهمیت داده و کتاب را به یک مقدمه و هفت باب و فصلی خاتمه تقسیم کرده و در ضمن هر باب مطالبی محققانه و حکایات و روایاتی از بزرگان دین و مشایخ طریقت و حکما و دانشمندان آورده است؛ به طوری که این کتاب را نماینده پخته‌ترین اندیشه‌ها و آزمایش‌های بشر در قرن‌های متمادی توان دانست و آن را جزو غنایم ادبی و اخلاقی که پس از اسلام تا قرن پنجم هجری برای ما باقی مانده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6353fe7b02168.png

الاقطاب القطبیه: «البلغه فی الحکمه»

قطب‌الدین عبدالقادر بن حمزة بن یاقوت الاهری

این کتاب اثری است در حکمت الهی که در آن عبدالقادر بن حمزه بن یاقوت الاهری به شرح آموزه‌های صوفیانه پرداخته است. وی با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی معرفت شهودی را بالاترین درجه معرفت و برتر از فلسفه و برهان می‌داند. ابن فوطی درباره عبدالقادر اهری آورده است که وی از حکمای صوفی متأله بود و در جوانی در جستجوی تجرید و تحصیل سفر کرد و به خراسان و فارس رفت و نیز در هرات نزد امام فخر رازی درس خواند و در ایام مستنصر بالله وارد بغداد شد. وی پس از سفرهای طولانی به تعلیم و تربیت فرزندان بهاءالدین کلیبری پرداخت و سپس به اهر بازگشت و در همان شهر به تدریس حکمت پرداخت و در اواخر سال 667 دار فانی را وداع گفت.

634bea552b22e.jpg

گلزار معرفت

. جمعی از شاعران

کتاب گلزار معرفت اشعاری است از بهترین دستورهای ادبی در تهذیب اخلاق اثر طبع بزرگان و عرفای نامی ایران که توسط دکتر حسین خان تبریزی گردآوری شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
657d9933f00e3.jpg

اسرار و آثار واقعه کربلا

جلال الدین همایی

کتاب ارزشمند و کمیاب «اسرار و آثار واقعه کربلا،» اثر محققانه استاد شادروان جلال الدین همایی‌ اصفهانی است که درباره مجالس عزا و اقامه مجامع سوگواری امام حسین(ع) نوشته شده است. بعضی افرادی تصور کرده‌اند که تشکیل مجالس عزاداری و ساختن اشعار مرثیه از زمان صفویه وجود داشته است، حتی گفته‌اند که تشکیل مجالس عزا و اقامه مجامع سوگواری واقعه کربلا، بلافاصله از همان زمان شروع شده که تا زمان حاضر دوام یافته است. صفویه در ترویج تشیع و اقامه مراسم عزاداری بسیار اهتمام ورزیدند، اما این که تشکیل این مجامع مولود آن زمان باشد، به کلی خلاف واقع است و همچنین ساختن اشعار مراثی که در ابتدا به عربی بود و بعد از آن به فارسی هم رواج گرفت، از همان زمان وقوع حادثه شروع شده که تا زمان حاضر دوام یافته است.

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب