594438706a3b9.jpg

نخستین همایش ملی ایران شناسی: سیاست و مدیریت و روابط بین المللی ایران

ناشر: انتشارات بنیاد ایران شناسی تاریخ چاپ: ۱۳۸۳ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

یکی از محورهای نخستین همایش ملی ایران شناسی (1381) سیاست و مدیریت و روابط بین المللی ایران در نظر گرفته شد. مقالات ارائه شده در این گروه در بخش های مدیریت، اندیشه سیاسی، فلسفه سیاسی و تاریخ حکومت، سیاست خارجی ایران، روابط فرهنگی نقاط مختلف ایران و روابط تاریخی آن با سایر کشورها در گذشته و دوران معاصر، حکومت در ایران، مسائل نظامی و دفاعی، هویت ایرانی و جامعه ایران گنجانده می شوند. کتاب حاضر توسط بنیاد ایران شناسی و در سال 1383 به چاپ رسیده است و دربرگیرنده 28 مقاله فارسی و 8 مقاله به زبان های دیگر است که بر اساس نام خانوادگی نویسندگان مقالات مرتب شده اند. عناوین برخی از این مقالات عبارتند از: نظریه عدالت در فلسفه سیاسی بوعلی سینا، تحولات اداری – دیوانی در عهد ناصری، مشارکت زنان در مدیریت کشور، تحلیلی بر پیشینه دموکراسی در ایران، افغانستان و حوزه فرهنگ ایرانی، نقش مردم در پویه تاریخ ایران و ...

منابع مشابه بیشتر ...

6611310f8819a.jpg

تفرج صنع: گفتارهایی در اخلاق و صنعت و علم انسانی

عبدالکریم سروش

تفرج صنع مجموعۀ برخی مقالات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی عبدالکریم سروش در موضوعات علم اخلاق، فلسفۀ علم و تکنولوژی و علوم انسانی است. هفته‌ها و ماه‌هایی که این مصاحبه‌ها انجام می‌شد و تحریر می‌یافت، ایامی پر التهاب بود و نام علوم انسانی در مخاطب ناآشنا نفرت و وحشت را با هم بر می‌انگیخت؛ نفرت از علومی که به صورت علم می‌نمایند و به واقع علم نیستند و وحشت از دانش‌هایی که جمعی شعبده‌باز برای بند‌نهادن بر پای مستضعفان و ربودن سرمایۀ ایمان آنان پرداخته و برساخته‌اند و به امت‌های ستم‌کشیده به تزویر و فریب فروخته‌اند. غوغای سختی در معاندت و معاضدت این علوم برآورده بودند و از دو طرف کشمکش عنیفی می‌رفت.

65268b203e649.jpg

سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی

محمد مددپور

نوشتار حاضر با مباحثی در باب اسم‌شناسی تاریخی آغاز شده و به دنبال آن با استناد به آثار دینی، اساطیری و فلسفی از دوره‌های مختلف تاریخی سخن به میان آمده است .در بخش دوم نیز درباره تجلی فرهنگ در دوره‌های اساطیری ماقبل یونان، دوره یونانی، قرون وسطی، دوره اسلامی و دوره جدید توضیح داده شده است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب