5947c18297169.png

تاریخ حزین: شامل اواخر صفویه، فتنه افغان، سلطنت نادرشاه

مکان چاپ: اصفهان ناشر: کتابفروشی تایید اصفهان تاریخ چاپ: ۱۳۳۲ هجری شمسی زبان: فارسی

نویسنده این کتاب حزین لاهیجی، محمدعلی، فرزند ابوطالب (1103-1181ق)، ادیب، عارف و شاعر؛ متخلص به حزین و معروف به شیخ علی حزین. وی در اصفهان متولد شد. بعد از هجوم افاغنه درسال 1135ق به اصفهان، از آن شهر فراری شد و سرگردان، تا اینکه در سال 1146ق از ترس نادر شاه به هند رفت و تا آخر عمر حدود سی‌وپنج سال در هندوستان زندگی کرد و در سال 1181ق در حدود هفتاد و هشت سالگی در بنارس درگذشت و در همان شهر دفن شد. تألیفات متعددی در نظم و نثر به عربی و فارسی داشته است که مهم‌ترین آنها عبارتند از تذکره شعرا، تاریخ حزین، دیوان اشعار و .... . کتاب «تاریخ حزین» شامل اجمالی از شرح 50 سال زندگانی پرحادثه دانشمندی ادیب و ارجمند است که با قلم شیوای خود نگاشته است. این اثر نفیس با بهترین انشا و سبک نگارش متین و ممتازی که دارد و عدد صفحاتش از حجم یک رساله بیشتر نیست. و محتوای پرفایده‌ای دارد که در کتاب‌های مشروح‌تر به دست نمی‌آید؛ از جمله ضبط اسامی و احوال بسیاری از علما و ادبا و امرای معاصر با نویسنده که هر یک به مقام خود شایان تقدیر یا دارای تأثیر بوده‌اند و نیز اشتمالش بر ضبط بسیار از حوادث تاریخی در عصر پرانقلاب ایران که بر اثر فاجعه غلبه افغان‌ها و انقراض دولت صفویه و کشورستانی‌های نادرشاه به وقوع پیوسته و در آن عهد «فترت» کمتر به ضبط وقایع‌نگاران رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

637b739bb8112.jpg

منظومات راز و نیاز

حسین حزین بروجردی

کتاب منظومات راز و نیاز از حسین حزین بروجردی مشتمل بر دوازده راز و نیاز – دوازده حکایت بانضمام تعدادی غزل عرفانی است که در سال 1363 چاپ شده است. بعضی از عناوین آن عبارتند از: راز و نیاز و سرگذشت شیخ خرقانی با غلام سلطان محمود؛ راز و نیاز و حکایت حضرت یوسف صدیق، راز و نیاز و حکایت سیمرغ و پیشه، راز و نیاز و ابراهیم ادهم در طواف حرم و ...

نظم/شعر کلاسیک/منظومه
کتاب