594a4d99b1bb2.png

منتخب نظم و نثر فارسی؛ شامل برگزیده آثار گویندگان و نویسندگان ایرانی تا قرن ششم هجری مخصوص کلاس‌های چهارم متوسطه (ریاضی، طبیعی، بازرگانی، خانه‌داری)

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی زوار تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب منتخبی از آثار معروف‌ترین شاعران و نویسندگان زبان فارسی تا آخر قرن پنجم هجری است که مطابق برنامه برای آن دوره تحصیلات متوسطه برای سال‌های چهارم طبیعی، ریاضی، بازرگانی و خانه‌داری تنظیم و تدوین شده است. قطعات این کتاب از دواوین و کتب زیر استفاده شده است: دیوان رودکی، تاریخ بلعمی، تاریخ سیستان، دیوان عنصری، دیوان فرخی، تاریخ بیهقی، شاهنامه فردوسی، تاریخ گردریزی، دیوان منوچهری، قابوس‌نامه، سیاست‌نامه، دیوان ناصرخسرو و سفرنامه ناصرخسرو.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

654a3b4638f2f.jpg

بانوی آب

بهمن صالحی

از جمله آثار معروف صالحی در حوزه نیمایی کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) تحت عنوان «بانوی آب» است و ایشان نخستین‌بار ترکیب زیبا و پرمعنای بانوی آب را در این کتاب به کار برد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6177eb1a52d82.jpg

ترجمه قسمتی از کتاب تعبیر الرویا

این کتاب ترجمه چند فصل است از کتاب تعبیرالرویا منسوب به دانشمند فرزانه بوعلی سینا که علی اکبرشهابی رئیس دانشکده منقول مشهد ترجمه نموده و در بعضی موارد به عقاید روانشناسان غرب در پاورقی اشاره و آنها را با نظریات این حکیم بزرگ تطبیق کرده و بدین لحاظ بر نفاست آن افزوده‌اند. این رساله در آبان ماه 1315 در روزنامه آزادی مشهد طبع و نشر شد

فنون ادبی/ترجمه
کتاب
6081578018d3a.png

برگزیده اشعار افضل الدین بدیل بن علی نجار خاقانی شروانی

افضل‌الدین خاقانی شروانی از شاعران بنام قرن ششم هجری است که در سال 520 هجری در شروان متولد شده و بارها در اشعارش به موطن خود اشاره کرده است. او در جوانی شاعر دربار شروانشاه شد و منوچهر شروانشاه و پس از آن مخصوصاً فرزندش ابوالمظفر اخستان بن منوچهر را مدح گفت و از او صله فراوان یافت. خاقانی غیر از شروانشاهان، چند تن دیگر از پادشاهان و امرا را نیز مدح گفته است. آثار معروف او افزون بر «تحفة العراقین»، دیوان قصاید و غزلیات و قطعات اوست که در حدود هفده هزار بیت دارد و جز این منشآت او نیز باقی است. یک مثنوی «ختم الغرائب» هم به او نسبت داده شده است. این کتاب دربرگیرنده برخی از اشعار و غزلیات اوست.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب