ابوبکر جعفر بن اسمعیل وراق هروی متخلص به ازرقی (درگذشت 465 هجری) شاعر دربار سلجوقیان هرات ‌بود. او که برخی از بهترین توصیفات طبیعت زبان فارسی را سروده است، در داستانسرایی و منظومه گویی نیز مهارت داشت و سندبادنامه و الفیه و شلفیه را به نظم درآورد. استفاده از معانی دقیق و خیالات باریک، وصف دقیق اشیا و تشبیهات مختلف در شعر ازرقی مشاهده می شود و سبک شعر او با شیوه فرخی و عنصری شباهت نزدیکی دارد. قصاید پراکنده ‌ای از وی برجای مانده است که اغلب در مدح دو تن از شاهزادگان سلجوقی است. دیوان حاضر که به تصحیح، تحشیه و تعلیقات علی عبدالرسولی رسیده، مشتمل بر قصاید، قطعات و رباعیات ازرقی است. این اثر در سال 1336 توسط انتشارات دانشگاه تهران در اختیار علاقمندان شعر و ادب فارسی قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

657481d2cd457.jpg

دیوان موسوی: شامل مثنویات، غزلیات، قصاید و متفرقات

سیدجعفر موسوی

این کتاب اشعار فارسی سیدجعفر موسوی حاوی الف) دو مثنوی در بحر خفیف-مخبون محذوف-یکی تحت عنوان (حدیث نفس) شامل موضوعات مختلف در حدود (1723) بیت، و دیگری (بالاخانه غمها) که از نوشته نویسنده معروف (مصطفی لطفی منفلوطی مصری) برداشته شده است و در حدود (303) بیت می باشد. ب) غزلیات ج) متفرقات د) قطعات

655b4c8867321.jpg

از سایه تا نشان

سیدجعفر حمیدی

مجموعه اشعار از سایه تا نشان مجموعه رباعیات و دوبیتی، سروده جعفر حمیدی است که در سال 1360 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60815a3ab72bf.png

دیوان حکیم ازرقی هروی

حکیم ازرقی نامش ابوبکر و اصلش از مرو است. پدرش اسماعیل وراق معاصر حکیم ابوالقاسم فردوسی بود. فردوسی هنگام فرار از سلطان محمود چون به هرات رسید، به خانه اسماعیل وراق نزول کرد و مدت شش ماه در منزل وی پنهان بود. شعر ازرقی از آن نظر حائز اهمیت است که این شاعر، شیوۀ تازه‌ای را در تصویرسازی ابداع کرده که بعداً شعرای دیگری از آن پیروی و آن را تکمیل کرده‌اند. این دیوان مشتمل بر قصاید، قصاید کوتاه، قطعه‌ها و رباعیات می‌باشد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
5935fb81645d1.jpg

دیوان حسان العجم افضل الدین ابراهیم بن علی خاقانی شروانی

افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی (520-582 یا 595 قمری) در خدمت ابوالعلاء گنجه‌ ای فنون شاعری را کسب کرد. خاقانی از سخنگویان توانا و سرآمد قصیده ‌سرایان عصر خویش به شمار می رود و از جمله ادیبانی است که مورد استقبال و اقتباس شاعران دیگر قرار گرفته است. دیوان خاقانی به دلیل گرایش به سخنوری و کاربرد دقایق لفظی، کمتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است. کتاب پیش رو با تصحیح، تحشیه و تعلیقات علی عبدالرسولی با مقدمه ای در شرح حال و آثار خاقانی آغاز می شود، با قصاید، ترجیعات، قطعات و قصاید صغیر، غزلیات و قصاید عربی خاقانی پایان می یابد. این کتاب در سال 1357 در دسترس علاقمندان شعر و ادب فارسی قرار گرفت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب