5958d0d89e5ff.png

سالنامه دانشکده ادبیات و دانش‌سرای عالی، شماره 11، سال تحصیلی 1326 ـ 1327

مکان چاپ: تهران تاریخ چاپ: ۱۳۲۷ هجری شمسی زبان: فارسی

در این سالنامه دانشجویان دانشکده ادبیات، مثل فرزندی که با کمال صداقت و معصومیت دفتر بد و نیک اعمال خود را در مقابل مادر مهربان می‌گشاید و اعترافات خود را بدو فرو می‌خواند، گزارش کارهای خود را تسلیم ملت ایران می‌کنند. این سالنامه یازدهمین شماره از سالنامه‌های دانشکده ادبیات و دانش‌سرای عالی به شمار می‌آید و در شش بخش نگارستان دیروز، کتابخانه، اجتماعات دانشجویان ـ انجمن‌ها، مقالات و اشعار، دانشجویان خارجی و آئین‌نامه‌ها ـ فارغ‌التحصیلان امسال سامان یافته است. در بخش اول این سالنامه شرح حال برخی از اساتید آورده شده است که به ترتیب عبارتند از: دکتر سیاسی، بهمنیار، مقدم، همایی، معین و کیا. همچنین خواننده در این سالنامه با آثار نظم و نثر دانشجویان نیز آشنا می‌شود. همچنین مبحثی به دانشجویان خارجی اختصاص دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6390a59cc10de.png

در پیرامون رستم و اسفندیار: به همراه متن کامل از شاهنامه مسکو

میرجلال الدین کزازی, محمود عبادیان, سیروس شمیسا

رستم و اسفندیار برجسته‌ترین، نیک‌ترین و مهم‌ترین پهلوانان شاهنامه‌اند؛ از این‌رو برخورد این دو یل از وزن و حساسیت خاصی برخوردار است. اسفندیار شاهزاده‌ای جوان است، با چشم به تختی که شایستگی آن را دارد. او برخلاف گشتاسب، نه یک موجود آزمند و متزلزل و فریبکار، بلکه دلاور شکست‌ناپذیر و مقدسی اس تکه برای نیک‌ترین دین‌ها و اندیشه‌ها شمشیر زده است. رستم در مقابل او، پهلوان قرون و ابرمردی است که تبلور تکاپو و رنج مردانه یک تبار است. در این کتاب افزون بر مقدمه، سه مقاله پیرامون رستم و اسفندیار و همچنین متن آن از روی نسخه شاهنامه چاپ مسکو آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب