مقاله زیر نخستین بار در مجله The Sufi در لندن چاپ شده است. در سال 1375 دوست گرامی و فاضل جناب پروفسور شریف حسین قاسمی استاد دانشگاه دهلی نوزده مقاله انگلیسی درباره مولانا جلال‌الدین رومی را در کتابی به نام The Mawlavi Fliite گردآوری کرد. این مقاله هفتیمین مقاله آن کتاب است و در صفحات 68 تا 83 آن امده است. نام مقاله خیلی آشناست: «آشناتر از مولانا و شمس نباشند. اما محتوای مقاله مطلبی شگفت مطرح کرده است: شمس هندی است! من این مقاله را در دهلی خواندن و شگفت‌زده شدم. ترجمه‌اش کردم، نه به این دلیل که مطالب آن مفید و مقبول بود بلکه از آن نظر که نویسنده آن به استناد مآخذ کهنه و نو کوشیده است مطلبی نادرست را بر کرسی قبول بنشاند. یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ حیات مولانا جلال‌الدین دیدار او با شمس تبریزی بود. این دیدار در زندگانی شاعر انقلاب و تحولی روحانی پدید آورد.

منابع مشابه بیشتر ...

6187d1a82f501.png

اساطیر، حماسه، عرفان

عبدالحسین کابلی

دو منظومه حماسی ـ اساطیری «ایلیاد» و «اودیسه» کهن‌ترین آثار برجای‌مانده از یونان باستان هستند که قدمت ایلیاد به سده هشتم پیش از میلاد و تاریخ تدوین اودیسه به یک سده بعد از آن می‌رسد. در این کتاب ضمن اشاره به نکاتی پیرامون این دو منظومه، مقایسه‌ای بین آنها با شاهنامه فردوسی صورت گرفته است. در بخش ویژه معرفی فردوسی و شاهنامه، تأکید بر این بوده که خواننده فردوسی را آن‌چنان‌که باید بشناسد و توجه داشته باشد که او نه‌تنها حماسه‌سرایی بی‌مانند است، بلکه در فلسفه و حکمت و دانش‌های روزگار خویش سرآمد همگنان بوده است. در بخش پایانی این کتاب سخن از شمس تبریزی و مولانا و چگونگی دیدار این دو و زمینه پیدایش مثنوی معنوی به میان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aec3939be0.png

شهید راه حقیقت و عشق؛ حسین بن منصور حلاج و آثار او

حسین بن منصور حلاج در تاریخ بشریت یکی از ستون‌های رفیع ایمان، عشق و شرف است، به عنوان شهیدی که همه مکتب‌های تفکر اسلامی را تحت تأثیر قرار داده، در دل‌ها جایگاهی خاص برای خود فراهم کرده است. این کتاب یکی از اهداف آن نشان دادن ارتباط حلاج و اقبال است. اثر به دو صورت کتاب طراحی شده و از هفت بخش شکل یافته است: زندگانی حلاج، مجادلات او، اندیشه‌ها و تأثیر او در کتاب اول در چهار بخش آمده است: روزگار او و محیط وی، حیات او و مجادلاتش، اندیشه‌های او تأثیرات او. کتاب دوم به آثار حلاج اختصاص داده شده و از این بخش‌ها تشکیل شده است: کتاب الطواسین، دیوان حلاج، سخنان حلاج و مناقب او.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
60b4cdf869bff.jpg

مثنوی 1 (نظم 4 بخش 1)

توفیق سبحانی

کتاب مثنوی ۱؛ (نظم ۴ بخش ۱) نوشته توفیق هاشم‌پور سبحانی یکی از کتاب‌های تخصصی انتشارات دانشگاه پیام نور است که برای تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه طراحی و تدوین شده است. درس مثنوی 1 گزیده ای از قصص سه دفتر اول، دوم و سوم مثنوی است. تمام دیباچه دفتر اول و گزیده دیباچه‌های دفتر دوم و سوم که حاوی نکته‌هایی درباره مولانا، مثنوی و مسائل مربوط به مثنوی است آمده است.

نظم/شعر کلاسیک
کتاب