آندره گدار (1881-1965 م) معمار و باستان ‌شناس نامدار فرانسوی در اوایل دوره پهلوی وارد ایران شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران گدار از ارزش و اعتبار بسیار برخوردار است. مجموعه آثار ایران در چهار جلد از جمله آثار ترجمه شده گدار به فارسی است که نتیجه‌ اكتشافات و پژوهش‌های او به شمار می رود. کتاب حاضر جلد اول و دوم این کتاب را دربرمی گیرد که توسط گدار و جمعی دیگر از نویسندگان تالیف و به همت ابوالحسن سروقد مقدم ترجمه گردیده است. آذرکده ها، قلعه دختر قم، مسجد سلیمان، سرامیک ایران در دوره اسلام، اشیاء مفرغی لرستان، کتیبه های محمدرضا امامی، تنگ سیمین عهد ساسانیان، شبستان محراب اولجایتو، مصلای یزد و ... در جلد اول و جُنگی از تصاویر امرای تیموری هند، سرامیک لعابدار دارای تاریخ کاشان، امامزاده زید اصفهان ، آثار تاریخی خراسان و ... در جلد دوم این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند. چاپ دوم این کتاب در سال 1371 توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

601fed54b2afe.jpg

گازرگاه مدفن پیر هرات

این کتاب به مناسبت هزارمین سال ولادت خواجه عبدالله انصاری هروی به طبع رسید ه است. مولف کتاب گازرگاه را که گوشه ای از تاریخ هرات است در زمان کم نوشته است این مکان آرامگاه و مزار پیر هرات است. گازرگاه محل مقدسی است که از قرون متمادی محل توجه بزرگان و پادشاهان و خوابگاه و اقامتگاه اهل دل بوده و پیوسته سلاطین و پادشاهان در این مکان مقدس خشت بالای خشت می‌گذاشتند تا به صورت موزه نفیسی بیادگار بماند. از پیکر علما، شعرا و هنرمندان که هریک چون گنجی در کنجی نهفته‌اند و این موزه ایست نفیس از هنرهای زیبا از قبیل شاهکارهای معماری و طراحی و سنگتراشی و منبت کاری و خطاطی که هر گوشه آن به بیننده درسی از هنر می دهد.

5fd06631bde00.png

فرهنگ ایران در برخورد با فرهنگ‌های دیگر

آذرتاش آذرنوش

ایران به سبب کیفیت خاص جغرافیایی و گذرگاه شرق و غرب بودن، توانست جلوه‌های مختلف فرهنگ و هنر خود را در سرزمین‌های پهناوری از بین‌النهرین تا چین گسترش دهد. از این‌رو تمام آثار اسلامی شرق، حتی زیباترین نمونه آنها یعنی «تاج محل» چیزی جز چهره تازه‌ای از هنر ایران نیست. در این کتاب کوچک، بخشی از این برخورد فرهنگ ایران با فرهنگ‌های دیگر بررسی و تبیین شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب