مویدالدین محمود جندی (قرن هفتم هجری) که او را مویدالدین صوفی نیز می خواندند، نزد صدرالدین قونیوی از شاگردان ابن عربی راه یافت و مقامات عارفانه را طی نمود. جندی را عارف کامل و جامع علوم ظاهری و باطنی می دانستند و شارحان فصوص الحکم ابن عربی تحت تاثیر او بودند. نفحة الروح و تحفة الفتوح از آثار جندی به زبان فارسی است که در دو بخش تنظیم شده است. معرفی ذات باریتعالی، شرح برخی اسماء الحسنی و معرفت انسان کامل در بخش اول و اعمال و احوال ارباب طریقت و شرح جزئیات سیر و سلوک در بخش دوم این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند. در خاتمه الکتاب نیز شرح برخی آداب ظاهری صوفیه در هشت اصل بیان شده است. کتاب حاضر که به اهتمام نجیب مایل هروی و بر اساس نسخه منحصربفرد کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تصحیح شده، با تعلیقات، توضیحات و معانی لغات متن تکمیل گردیده است. این کتاب در ۱۳۶۲ توسط انتشارات مولی روانه بازار کتاب گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

63e39d23b82d5.jpg

رساله العقاید المجذوبیه

محمدجعفر قراگزلو (مجذوبعلیشاه)

این کتاب در واقع دفاعیه‌ای است که "مجذوب علی‌شاه " در باب عقاید خویش نوشته است .بخش اول کتاب زندگی‌نامه وی به قلم خود اوست .در آن جا مولف به مصایبی اشاره می‌کند که در طول زمان بر او وارد آمده است . وی سپس درباره توحید حق تعالی، وحدت وجود و مذاهب صوفیه به بحث می‌پردازد . گفتار پایانی کتاب به بررسی آرای مجلسی درباره تصوف اختصاص یافته است .مولف می‌خواهد اثبات کند که "مجلسی "با صوفیان حقیقی مخالفتی نداشته است .

6348089942055.jpg

دیوان مفتون

سیدنقی عدل طباطبایی (مفتون)

کتاب حاضر مجموعه اشعاریست متضمن غزل و مثنوی و رباعیات و چند چکامه در توحید و عشق و محبت و بر سیر و سلوک عرفانی سروده شده است. مولف کتاب سیدنقی عدل طباطبایی متخلص به مفتون است و این مجموعه اشعار در سال 1363 توسط سیدعباس عدل طباطبایی منتشر شده است