یکی از مقاصد ناشران «فرهنگ ایران‌زمین» جمع‌آوری و نشر لغات و اصطلاحات و تعابیر و امثال و اشعار و دیگر آثار فکری و ذوقی مردمی بوده که به زبان‌های مختلف ایرانی و به خصوص لهجه‌های فارسی سخن می‌گویند. کتاب «فرهنگ کرمانی» تألیف زنده‌یاد منوچهر ستوده در همین راستا منتشر شده و مشتمل بر چهار هزار و هفتصد لغت و تعبیر و اصطلاح و ترکیب مربوط به لهجه رایج در خطه کرمان است. ترانه‌های محلی، قصه‌های موزون، مثل‌ها و اصطلاحات مردم، آداب و سنن قدیمی، قسم‌ها و فحش‌ها و نفرین‌ها و گوشه‌هایی از تاریخ اجتماعی شهر و اطراف آن نیز در این کتاب آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64bfbfb52e8a6.jpg

فرهنگ جبهه (اصطلاحات و تعبیرات)

سیدمهدی فهیمی

فرهنگ جبهه که اصطلاحات و تعبیرات یکی از دفترهای کوچک آن در عرصه فرهنگ گفتاری است عبارت است از آن بخش از دستاوردهای غیر رسمی و غیرآموزشی جبهه های نور در سالهای جنگ حق علیه باطل آنچه حاصل خودجوشی و خودکوشی رزمندگان در محیط طبیعی جبهه ها بوده، مجموعه ای است از افکار، اعتقادات، باورها، پسندها، دلبستگی ها، روابط و عرف و عاداتی که در جبهه تجلی پیدا کرده و برای قبول و تن دادن و پذیرفتن آن هیچ قانون و دستور صریح و اجبار و اکراهی در میان نبوده است. این فرهنگ در سه عرصه گفتار (زبان)، نوشتار(قلم) و رفتار(قدم) به عنوان معارف عامه و فرهنگ عمومی جبهه ها نشان دهنده قسمت اعظم رفتار و محتویات ذهنی، روحیه و افق فکری و ذوق و سلیقه رزمندگان در طول سالیان دفاع مقدس است....

64316fba7f414.jpg

ادبیات شفاهی مردم آذربایجان

ح. روشن

نویسنده کتاب ادبیات شفاهی مردم آذربایجان در مورد این کتاب میگوید: خلق آذربایجان نیز مانند دیگر خلقهای جهان، دارای گنجینه پایان ناپذیری از ادبیات فولکلوریک می باشد. این نوع از ادبیات که طی قرون و اعصار متمادی به وجود آمده، آئینه تمام نمای زندگی مادی و معنوی مردم این سامان بوده و با مطالعه آن میتوان درباره گذشته پرفراز و نشیب مردم رزمنده تصویر روشنی به دست آورد. مردمی که تا توانسته شمشیر زده و هرگاه که نتوانسته با شمشیر زبان به جنگ بیدادگران شتافته است...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6315fa1576e84.png

فرهنگ نائینی

منوچهر ستوده

نائینی ـ زبان مردم نائین ـ با صرف و نحو دقیق و بررسی‌شده آن مخصوص هفت محله شهر نائین است. اهلی شهر تقریباً از دوران جنگ جهانی دوم پا از باروی محلات هفتگانه بیرون گذاشته و کنار جاده اصفهان به یزد و در کشخوان‌ها به خانه ساختن پرداخته‌اند. این کتاب دربرگیرنده فرهنگ اصطلاحات نائینی با معادل فارسی آن است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب
627bc6d75f9a0.jpg

جغرافیای اصفهان (جغرافیای طبیعی و انسانی و آمار اصناف شهر)

جنبشی که اواخر دورۀ محمدشاه و دوران سلطنت ناصرالدین شاه برای گردآوری مطالب جغرافیایی سرزمین ایران به وجود آمد بسیار مفید بود و کتب زیادی در این زمینه به دست اشخاص قابلی تصنیف شد. «جغرافیای اصفهان» تالیف حسین بن محمد ابراهیم تحویلدار اصفهانی از جملۀ آنهاست. مولف از اواخر ماه ربیع‌الاول 1294 هجری، «به موجب حکم امنای دیوان دولت اسلامیان پناه ناصری» شروع به تالیف این کتاب کرده است. وی بیش‌تر به مطالب مربوط به جغرافیای انسانی و نوع زندگی مردم پرداخته است، ساکنان اصفهان را به 199 صنف تقسیم کرده و هریک را جداگانه شرح داده است. کتاب هم چنین بحث مفصلی نیز از سردرختی‌ها و صیفی‌ها و تره‌بارها را دربردارد.

هنر/مطالعات عمومی
کتاب