عبدالقهار بن اسحق سمرقندی از جمله علمای قرن نهم هجری و از تربیت‌یافتگان خاندان تیمور گورکان است. وی برادر برگ کمال‌الدین عبدالرزاق بن اسحق مؤلف تاریخ «مطلع السعدین» است که از ابوسعید ایلخان پسر اولجایتو تا ابوسعید گورکان را به‌خوبی به رشته تحریر کشیده و تاریخ عمده آن روزگار شمرده می‌شود. عبدالقهار افزون وقوف بر علوم معقول و منقول، در ادب شعر نیز سررشته داشته است و کتابی در علوم شعریه از عروض و قافیه و غیره داشته است موسوم به «میزان الاوزان و لسان القلم» که بیشتر مضامین آن را از کتاب نفیس «المعجم فی معاییر اشعار العجم» اخذ کرده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

65d9ec760c6a8.jpg

فهرست نگارش های صدرای شیرازی

محمدتقی دانش پژوه

صدرالدین محمدبن ابراهیم بن یحیی شیرازی که به صدرای شیرازی و ملاصدرا و صدرالمتالهین نامبردار است از فیلسوفان جامع و صاحب نظر روزگار صفوی است و او اگرچه در کتابهای خود به ویژه در اسفار روش جمع و گرد آوردن نوشته های دیگران را پیش گرفته بود ولی خود او هم در مبحث تعقل و خیال و مثل و حرکت و حدوث عالم و نفس و معاد رای و پندار خاصی دارد که از خود او است و کتر در آثار دیگران دیده می شود. آثار مسلم صدرای شیرازی بر روی هم به چهل کتاب و رساله و مقاله و نامه می رسد که جز سه اصل همه به عربی است و اینک آنها را میشناسم. گذشته از آنها نام 18 اثر است که در فهرستها و سرگذشت نامه ها از آنها یاد شده و برخی از انها باید از صدرالدین محمد دشتکی شیرازی و برخی از پسر خود صدرا باشد و برخی هم گویا نام دیگر رساله های خود صدرای شیرازی است و برخی را هم من چون نسخه انها را ندیده ام نتوانسته ام درباره آنها داوری کنم همه اینها پس ازیاد کردن آثار صحیح شیرازی بنام آثار منحول و مشکوک برشمرده میشود.