شیخ علی حائری معروف به علامه، متوفی به سال 1299 شمسی در مدت حیات خویش، قریب شش مجلد کتاب تالیف نموده است. تحقیق در تصوف یکی از این تالیفات است که برای استفاده عموم به زبانی ساده تر نگاشته شده است. شیخ علی حائری با استفاده از طرق مختلف اجتهاد و طریقه صوفیه به سنجش آراء صوفیه و عرفای صوفی مسلک با معیار قرآن و سنت رسول اکرم می پردازد. رد مطالب کتاب سعادتنامه مرشد، انقطاع نیابت خاصه در غیبت کبری، حجیت کتاب یا ثقل اکبر، منشاء اختلاف علما در فتاوی، تقسیم حکم به ظاهری و واقعی و رفع تناقض میان آنها، آیا کتاب الله به سنت نسخ می شود یا نه و تعارض اخبار در این مورد، در بیان معنی تصوف و عقائد صوفیه با ذکر کلمات و اشعار و رد آنها و ... عناوین برخی از مطالب تحقیق در تصوف را تشکیل می دهند که با تصحیح و توضیحات حسن فضائلی بر مطالب مشکل کتاب تکمیل می گردد. این کتاب در سال 1353 به همت فرزندان مولف منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

5979e2aa83262.jpg

مغنی فی رد الصوفی

شیخ علی جنابدی

رساله مغنی فی رد الصوفی به قلم شیخ علی جنابدی در بطلان تصوف است و به تفتیش آن دسته ازعقائد صوفیه می پردازد که با مبانی اسلام مغایرت دارند. شیخ علی جنابدی در این کتاب همراه با روایت حکایات به مخالفت با اموری که بدون دلیل و اساس و در تضاد با مذهب رسمی اثنی عشریه اند، می پردازد.

5971176f6d691.jpg

تحفة الاخیار یا تجزیه و تحلیلی در عقائد و آراء متصوفه

محمدطاهر قمی

مولانا محمد طاهر شیرازی قمی ( درگذشت حدود 1100 قمری ) از بزرگان علمای اماميه در قرن يازدهم هجری است که علوم و معارف الهي را در نجف كسب کرد و پس از بازگشت به ایران مقام شيخ‏ الاسلام و امامت جمعه شهر قم را برعهده گرفت. صراحت گفتار، استدلال قوی، وسعت اطلاعات و دقت در بحث و تحقيق از ويژگی های محمدطاهر قمی است. این عالم اخباری دوره صفویه که استاد بزرگانی چون ملامحمد باقر مجلسی و محمد بن حسن حر عاملی و محمد محسن فيض كاشانی بود، مذاق فلاسفه را نمی ‏پسنديد و با صوفيه دشمنی داشت. کتاب حاضر رساله ‏ای است که محمدطاهر قمی در ردّ صوفيه و علما و عرفای آن در 24 بخش نوشته و با اشعار نصيحت گونه و مدح اهل ‏بيت (ع) آراسته است.