59b5478885a43.png

دستور نگارش دوره ابتدایی مخصوص کلاس‌های پنجم و ششم دبستان‌ها

مکان چاپ: تبریز تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب برای کلاس‌های پنجم و ششم دبستان در دوره پهلوی اول است که در بخش‌های دستور انشاء، نامه‌نگاری و دستورها و نشانه‌های نگارش سامان یافته است. نویسنده کتاب سردبیر روزنامه «نامه تبریز» و دبیر دبیرستان‌های دولتی بود. روزنامه در دوره وی به افشاگری حکومت یک‌ساله سیدجعفر پیشه‌وری می‌پرداخت.

منابع مشابه بیشتر ...

65f2e0d708dde.jpg

گزارش تحقیق درباره تصویر زن در کتب درسی دوره ابتدایی

نیک چهره محسنی

کتب درسی نظام آموزش رسمی ما یکی از عواملی است که به ابقاء و ثبات تصویری سنتی از زن کمک می کند. محتوای این کتب بیش از آنکه بتواند کوششی به منظور دادن جهت به تغییرات اجتماعی ناشی از برخورد عوامل مختلف محیطی و فرهنگی باشد، به سنت ها وابستگی دارد. به عبارت دیگر در حالیکه یک نظام آموزشی زنده باید بتواند گذشته ها و ستن ها را با تغییرات ناشی از تحول تمدن – یعنی امری که به نظر ژوسلین جامعه و تمدن یا عبارتی دیگر انسانهای مظهر آنها یعنی نسل جوان و نسل بزرگسال یا پیر را باهم آشتی میدهد-به نحو متعادلی در هم آمیزد و آشتی دهد، برای آنچه که مربوط به مقام اجتماعی زن میشود، نظام آموزشی ما توجه کافی به تحولات اخیر، جهت دادن با آنها و مخصوصا توجه به آماده کردن زمینه به منظور ایجاد طرز تفکرهای جدید ندارد. سیمایی که از زن در کتب درسی ترسیم میشود با تحولات کنونی در مقام اجتماعی او و به ویژه مسیر این تحولات در آینده تطابق و هماهنگی کافی نشان نمیدهد. هدف تحقیق حاضر بررسی فرضیه مذکور در فوق از خلال محتوای کتب درسی دوره ابتدایی است.

63c51be985629.png

حکایت‌هایی از رجال عصر پهلوی

در این کتاب مجموعه‌ای از حکایت‌ها و روایت‌های برخی از رجال سیاسی و نظامی و رهبران و دست‌اندرکاران تراز اول گروه‌ها و دستجات عقیدتی ـ سیاسی سرشناس در عصر پهلوی اول است که هر یک در نوع خود برای نسل‌های گذشته جذاب و یادآور خاطرات و برای جوان‌ترها پندآموز و با این وجود شیرین و خواندنی است. مأخذ این خاطرات عمدتاً نشریات خارج از کشور است و به منابع سایر مطالب نیز در هر مورد اشارت رفته است.