"نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد" ملقب به خاتم الشعرا ، شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار ایرانی تبار سده ۹ هجری و آخرین شاعر بزرگ سبک عراقی است. بیشترین مدت عمر وی در هرات سپری شد. او که در ابتدا با نام دشتی تخلص می نمود به دلیل ارادت به شیخ احمد جام و تولد در این شهر، تخلص خویش را به جامی تغییر داد. آشنایی وی با تصوف او را در حلقه مریدان محمد کاشغری نقشبندی درآورد و در این راه مقام وی به حدی بالا رفت که پس از مرگ مرشد، خود به خلافت طریقه نقشبندیه رسید. کتاب حاضر که به شیوه چاپ سنگی در لاهور به طبع رسیده است دارای جدول کشی و به خط نستعلیق است و با مثنوی "یوسف و زلیخا" حاشیه نویسی شده است. این مثنوی عاشقانه به سبک خسرو و شیرین نظامی و ویس و رامین فخر گرگانی است و شاعر در آن از سوره یوسف قرآن مجید و نیز از روایات تورات در سفر پیدایش بهره برده ‌است. این نسخه از کلیات جامی شامل قصاید، غزلیات، مربعات، ترجیعات و مقطعات عبدالرحمن جامی است.

منابع مشابه بیشتر ...

62c6e087afefc.jpg

دیوان اشعار سلطان قاجار

کتاب حاضر از آثار "سلطان" شاعر غزلسرای اوائل عصر قاجار است. او با اینکه سراسر ادوار عمر خود را در تنعم و آسایش بسر برده معذلک غزلهای او پر از سوز و گداز از حسرت و حرمان است. اگر منبع الهام شاعر را محرومیت بدانیم سلطان با اینکه نازپرورده تنعم بوده ولی اثر بدیع و جاویدی از خود باقی گذارده است. شعر ایشان در کمال فصاحت و عاری از هرگونه پیرایه و تکلف است و با اینکه سرشار از تشبیهات فزون و استعارات فراوان است بسیار جذاب و بی اندازه گیراست و مایه آن همان سوز عشق و آتش شوقی است که در نهاد او نهفته است. سلطان در سخن پیرو سبک عراقی است و در غزل از شعر سعدی الهام گرفته است، البته با تصرفاتی که زمان شاعر قهرا در طرز ادای سخن او داشته است. او در مثنوی و رباعی و سایر فنون شعری هم سرآمد اقران است اما هیچکدام آنها به پایه غزل او نمی رسد. سلطان شاعر عارف مشربی است که در عین وسعت فکر کلامش در کمال شیوایی است، آثاری که از او بجای مانده منحصر به نسخه است.

606c64b4ec17e.png

احسن القصص یا یوسف و زلیخا

میرزا فضل الله خاوری شیرازی

یوسف و زلیخا که اصل قصه آن به نام احسن القصص در قرآن مجید آمده است و بزرگ‌ترین داستان واقعی و یقیناً آموزنده کتاب آسمانی است، شاعران فارسی به شعر ساخته و پرداخته‌اند؛ ولی آنچه از این داستان را خاوری شیرازی این شاعر خوش‌قریحه به نظم درآورده، چیز دیگری است. او سراینده‌ای تواناست که تأویلات لطیف و تشبیهات بدیع و مضامین کاملا نغز و پسندیده در گفته‌های خود به کار برده و کلامش به حسن عقیده و ایمان راسخ عجین است.