این مقاله نگاهی است انتقادآمیز به اوضاع ویرایش در ایران. در این مقاله، ویرایش به عنوان ضرورتی انکارناپذیر در تولید کتاب بررسی شده ضمن تحلیل اوضاع کنونی ویرایش در ایران و بیان دیدگاه‌های ناشران و نویسندگان به این فن، چالش‌هایی را که ویرایش با آن روبروست تبیین شده است. همچنین با رویکردی انتقادی به کتاب‌هایی که درباره ویرایش نگاشته شده، نواقص این نوع کتاب‌ها برشمرده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

654a2e3a4e1ce.jpg

آیین نگارش و ویرایش

نظام الدین نوری

این کتاب به پنج بخش به ترتیب ذیل تنظیم شده است: بخش اول: تاریخچه مختصر تحول زبان فارسی؛ بخش دوم: شیوه خط فارسی (رسم الخط یا املا)؛ بخش سوم: قواعد و ضوابط چاپ کتاب؛ بخش چهارم: نقطه گذاری؛ بخش پنجم: لغات مشابه؛ ؛ بخش ششم: نکاتی چند درباره نگارش، شیوه تحقیق، روش استفاده از ماخذ، گزارش نویسی، مقاله نویسی، داستان نویسی؛ بخش هفتم: سبکهای شعر فارسی، شیوه رساله نویسی؛ نقش نویسنده در جامعه.

65255727e0584.jpg

چند نوشتار و گفتار در نشر کتاب و ویرایش

عبدالحسین آذرنگ

مجموعه حاضر مشتمل بر یازده مقاله و گفت و گو درباره نشر و ویرایش کتاب در ایران است" .عبدالحسین آذرنگ "در این مجموعه بر جنبه‌هایی از اقتصاد نشر، سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به کتاب، نیاز و مخاطب، اهمیت تولید کتاب در صنعت فرهنگی و روند فکری و فرهنگی کشور تاکید کرده بر آن است .مخاطبان را با بسیاری از مشکلات نشر کتاب در ایران، آشنا سازد .عناوین مقالات و گفت و گوهای گردآمده بدین شرح است" :کتاب و نشر از دیدگاه منافع ملی و عمومی"، "گمشده نشر چیست و کیست؟"، "نکته‌هایی چند در فروش کتاب"، "کتاب آمایی"، "نشریه ویژه کتاب"، "اقتصاد دستخوش تحول کتاب"، "اقتصاد نشر کتاب در ایران"، "نشر الکترونیکی"، "جنبه‌هایی از نشر کتاب"، "مبانی نظری ویرایش "و "درباره ویرایش ."

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56085108d6e59.PNG

ذهن و قلمرو آن در داستان آینه‌های دردار

محسن ایزدیار

پرداختن به ذهن و دنیای درونی شخصیت‌ها در ادبیات داستانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به‌ویژه آن‌که این مقوله به ادبیات بُعدی علمی‌تر و روان‌شناختی‌تر می‌بخشد. در این مقاله ابتدا براساس دیدگاه‌های روان‌شناختی، ذهن و قلمرو آن در ادبیات داستانی مورد بررسی قرار گرفته است و تحلیل‌هایی از داستان جریان سیال ذهن به‌ویژه از جهت پرداختن به دنیای درونی و ذهنی شخصیت‌ها ارایه شده است و نمونه‌هایی از آثار ایرانی در این زمینه نام برده شده‌اند. سپس براساس تحلیل موردی، داستان آینه‌های دردار اثر هوشنگ گلشیری به عنوان اثری که نویسنده آن به این جنبه از ادبیات توجه داشته، بررسی گردیده است.

پژوهش‌ها/پژوهش در ادبیات داستانی
مقاله