نگارش کتابی به منظور آشنایی دانشجویان با دستور و فن نگارش از نخستین آمال مؤسسه عالی علوم ارتباطات اجتماعی بوده است. نادر وزین پور به کمک تجارب تعلیم و تدریس گروه آموزشی زبان فارسی این مؤسسه، به این امر جامه عمل پوشاند. این کتاب شامل چهارده گفتار است و مباحثی نظیر: انواع نثر و اقسام نگارش، کارهایی که باید برای نویسنده شدن کرد، صفات و مشخصات نویسنده خوب، تحول و تطور نثر فارسی، زبان سخن امروز، هنر داستان نویسی و شیوه های قصه پردازی، مقاله نویسی، فن ترجمه، گزارش نویسی و خلاصه نویسی، نامه نگاری، نظم جمله و جمله نگاری، نقطه گذاری و اهمیت آن و طرز تلفظ و استعمال برخی کلمات در آن گنجانده شده است. این کتاب در سال 1349 شمسی به طبع رسید و در اختیار دانشجویان و دانش دوستان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

659167f9c5d4c.jpg

نویسندگان بزرگ معاصر

حسینقلی کاتبی

کتاب “نویسندگان بزرگ معاصر” به دست حسین‌قلی کاتبی به رشته تحریر و نگارش درآمده است. این کتاب، اثری کهنسال است که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی (۱۹۵۰ میلادی) طبع و نشر یافته است. یکی از مهم‌ترین دانش‌های بشری که در طول تاریخ همواره همه ما -جامعه جهانی- بدان مفتخر بوده‌ایم، ادبیات است. ادبیات همواره شیرین و منسجم و قدرتمند است و نویسندگان بزرگ در طول هزاره‌های متمادی، شاهکارهایی خلق کرده‌اند که مجموع آن‌ها، فرهنگ بشری را ساخته است. این کتاب نیز دقیقا در همین مورد است. مولف در حدود ۸۰ سال پیش کوشیده است تا ادبیات معاصر روزگار خویش را برای مخاطب پارسی‌زبان معرفی نماید. از همین روی به نویسندگان و آثار و رمان‌ها و اشعار و ادبیات قرن نوزده و بیست پرداخته و شاهکارهای ادبیات کلاسیک جهان را که دارای شهرتی بین‌المللی هستند، معرفی کرده است. در این کتاب نویسندگان بزرگی از شرق و غرب عالم معرفی شده‌اند. از دورترین نقاط آسیا تا اروپا و آمریکا، نویسندگان و اندیشمندانی که با آثارشان فرهنگ جهان مدرن را پایه‌ریزی کردند. کسانی نظیر اسکار وایلد، ایساهاکیان، د. هـ. لارس، فرانس کافکا، اُ. هنری، ایلیا ارنبورگ، الدوس هاکسلی، آناتول فرانس، جان اشتاین‌بک، آلبر کامو، ماکسیم گورکی، پی‌یِر لوئیس، آنتوان چخوف، ارنست همینگوی، جورج ولز، استفان زویگ، آندره ژید، برنارد شاو و ده‌ها نویسنده برگ دیگر، در این کتاب مورد معرفی قرار گرفته‌اند.

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60ae39e9c1282.jpg

آفتاب معنوی، چهل داستان از مثنوی

آفتاب معنوی، محتوی چهل داستان از مثنوی معنوی است. مرحوم نادر وزین پور، در مقدمه ای مفصل در ۸۰ صفحه به «زندگانی، احوال، افکار و آثار» و «شیوه های داستانسرایی» جلال الدین محمد و «گفتاری دربارة تصوف» و… پرداخته است و روش گزینش داستانها را توضیح می دهد. سپس متن داستان ها را نقل کرده و لغات و اصطلاحات و ابیات را شرح نموده است. در هر بخش همچنین علاوه بر دیگر مأخذ داستان، به نقد و بررسی آن داستان پرداخته است.

نظم/شرح شعر
کتاب
5ee79da732669.png

یوسف و زلیخا از هفت اورنگ جامی

نورالدین عبدالرحمان بن نظام‌الدین احمد جامی یکی از سخنوران و نویسندگان نامدار قرن نهم هجری است. او سال‌ها در عالم تصوف و عرفان گام برداشته و به سیروسلوک پرداخته و از پیروان طریقه نقشبندی بوده است. او دارای آثار منظوم و منثور بسیاری است؛ از جمله دیوان اشعار، هفت اورنگ، نفحات الانس، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص و .... . یکی از آثار منظوم او کتاب «هفت اورنگ» است که مرکب از هفت قسمت بدین قرار است: مثنوی سلسلة الذهب در مسائل دینی و اخلاقی، سلامان و ابسال که داستانی است عاشقانه و عرفانز، تحفه الاحرار، سبحه الابرار، لیلی و مجنون، خردنامه اسکندری و یوسف و زلیخا که از بهترین مثنوی‌های جامی و به نام سلطان حسین است. در این کتاب این مثنوی با شرح لغات و تعبیرات دشوار آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب