حسن صدر حاج سید جوادی و حسن انوری این کتاب را برای دانش آموزان سال دوم راهنمایی علوم انسانی تدوین کرده بودند. در این کتاب مطالب گوناگون و متنوعی از متون نظم و نثر قدیم و جدید برای شناخت و معرفی دانش آموختگان، برگزیده شده است. علوم و ادبیات دوره مغول، صفویه، قاجاریه و بازگشت ادبی، مشروطه و معاصر و همچنین نمونه هایی از مکتب های ناتورالیسم، سمبولیسم و سورئالیسم در این کتاب معرفی شده و برای توضیح مطالب، نمونه هایی از آثار سعدی، عطار، ابن یمین، مولوی، جامی، وحشی بافقی، صائب، حافظ، خواجه نصرالدین طوسی، هاتف، قاآنی، فروغی، ‌پروین اعتصامی، ‌ایرج میرزا، نیما یوشیج، بهار، جلال آل احمد و دیگران آورده شده است. این اثر با همکاری نورالدین مقصودی در سال 1351 شمسی به دست دانش آموختگان رسید و دو سال بعد تجدید چاپ شد.

منابع مشابه بیشتر ...

607bf28d8038e.png

اردو نصاب لازمی گیارھویں اور بارھویں جماعتوں کے لیے

. هاشمی

این کتاب برگزیده‌هایی از متون نظم و نثرِ ادبیات اردو است که برای درس ادبیات اردو کلاس‌هایِ یازدهم و دوازدهم در کشور پاکستان تهیه شده است. بخش نثر شاملِ مقاله‌‌هایِ علمی؛ داستان‌کوتاه؛ طنز و مزاح؛ مقاله‌هایِ ادبی؛ داستانک؛ نمایش‌نامه‌های کوتاه است. در قسمت نثر ابتدا صاحب اثر، تالیفاتش و سبک نگارشِ او معرفی شده است. سپس درباره نثر یا نظم برگزیده توضیح داده شده است. ولی متن نثر مورد نظر نیامده است. بخش نظم شاملِ: غزل؛ شعر آزاد؛ مرثیه است. ابتدا شاعر و سبک شعری او معرفی شده است. سپس هر بیت توضیح داده شده است

6017ec0a67193.png

برگزیده آثار در قلمرو نقد ادبی

تی. اس. الیوت

این کتاب دربرگیرنده مهم‌ترین مباحث نقد ادبی در قلمرو شاعری و نویسندگی و اصول و موازین حاکم بر سبک‌شناسی است و از کتاب «برگزیده آثار» اثر تی‌.اس. الیوت ترجمه شده و همراه با مقاله‌های روشنگرانه‌ای که «درباره هنر ترجمه» و «کلیاتی درباره نقد» ضمیمه شده و همچنین در ابتدای کتاب به اجمال احوال و افکار الیوت نقد و بررسی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

658af2d95c113.jpg

گنجينه نثر پارسی

حسن صدر حاج سید جوادی

از مقدمه کتاب: "ادب پارسی بی تردید یکی از غنی ترین آثار اندیشه بشری است. دوران ممتد فعالیت ادبی و محیط پهناوری که برای این فعالیت در دوره های مختلف وجود داشت، به زبان فارسی توفیق داد تا از حیث اندوخته های ادبی در جهان کمتر نظیر و مانندی یابد و همین دو عامل اساسی به تنوع پردامنه آثار ادبی از حیث موضوعات و مطالب و سبکهای گفتار و اسالیب فکری یاوری بسیار کرده است. به نحوی که واقعا تحقیق در کمیت و کیفیت آثار ادبی پارسی از جمله کارهای دشوار است…"

نثر
کتاب
634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب