مقاله حاضر در نظر دارد تا به بررسي جايگاه و اهميت خيال و همچنين تاثير آن بر چهره‌نگاري در نقاشي ايراني بپردازد. در اين مقاله سعي بر آن است تا با بهره‌گيري از تفكر و نگرش عرفاني ايراني و استفاده از آثار منظوم ادبيات پارسي و تطبيق آن با عناصر مورد اشاره در نقاشي ايراني، تحليلي بينامتني ارائه گردد. در هر بخش نيز مستندات تصويري از مكاتب مختلف نقاشي ايراني ارائه شده است تا به روشن‌شدن اين امر كه هنر تصويرگري ايران همواره و در طول تاريخ خود بهره‌مند از عنصر خيال بوده و با توسل به اين تفكر خالق جهاني مثالي شده است، كمك نمايد. بدين منظور در بخش نخست به خيال و جايگاه آن در نقاشي ايراني پرداخته شده و در بخش‌هاي ديگر مقاله عناصر خيالي و مثالي ادبيات با چهره‌نگاري نقاشي ايراني تطبيق يافته است. نتيجه حاصل از تحقيق آنکه، نقاشي ايراني با بهره‌گيري از نمادها و نشانه‌هاي نهادينه شده در ادبيات منظوم که برآمده از نگرش خيال محور شاعران بوده به خلق انسان‌آرماني و مثالي خود پرداخته، چنانکه اين مشخصه را تا نقاشي نيمه نخست قاجار در سده سيزدهم هجري قمري به وضوح مي‌توان شاهد بود.

منابع مشابه بیشتر ...

628a351089c59.jpg

ادبیات حزبی و (نظریات لنین درباره ادبیات و هنر) - قسمت اول

ولادیمیرایلیچ اولیانوف لنین

کتاب ادبیات حزبی و نظریات لنین درباره ادبیات و هنر ترجمه مهدی سپهر است که در سال 1358 توسط انتشارات شباهنگ به چاپ رسیده است.

611a787de64be.jpg

سفینه المحمود، جلد اول

محمودمیرزا قاجار

کتاب سفینه المحمود اثری از محمود ميرزا قاجار به كوشش دكتر خيام پور در دو جلد اين كتاب به احوال و شخصيت و افكار فتحعليشاه قاجار و جامعه شناسي دوران وي ميپردازد ...محمود ميرزاي قاجار در كتاب خويش "سفينه المحمود" حدود مملكت آذربايجان را با دقت تمام ترسيم كرده است. وي حدود شمالي آذربايجان را به دربند در داغستان روسيه و گرجستان در قفقاز؛ و حدود غربي آذربايجان غربي را در غرب به ارزروم (ارضروم) در شمال شرق تركيه مي رساند. او شهرهاي اوردوباد، ايروان، قره باغ، شكي، شروان، دربند، قبه، باكو، بيلقان در قفقاز و همچنين شهر تالش در ساحل درياي خزر، شهر همدان و شهر فعلا كردنشين ساوجبلاق (مهاباد) در شمال غرب ايران را از شهرهاي معروف مملكت آذربايجان دانسته است. وي مي گويد: «مملكت آذربايجان و تشخص ولايات آن: در ابتدايش از رودخانه قيزيل اوزن است و انتهايش به گرجستان متصل، از طرفي به ارزنه الروم و دربند. معروف به چند شهر است، اعظم [آنها] دارالسلطنه تبريز. قصبات و شهرهاي معروفش به اين تفصيل است: اردبيل، اهر، مشكين، سراب، خلخال، تبريز، مرند، اردوباد، ساوجبلاق، سلماس، خوي، نخجوان، ايروان، گنجه، قره باغ، شكي، شروان، دربند، قبه، بادكوبه، تالش، بيلقان، ارومي، صائين قلعه، همدان. اهل آن ديار به صداقت معروفند و اغلب ترك زبانند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

636cfde2a9d4b.jpg

نقاشان بزرگ و عکاسی

محسن مراثی

این کتاب با نگاهی موشکافانه به بررسی آثار اختراع عکاسی بر سبک های نقاشی و هنرمندان بزرگ جهان می پردازد. این بررسی از اولین کاربردهای "اتاقک تاریک" توسط نقاشان اروپایی آغاز شده و تا استفاده متنوع از دست آوردهای جدید عکاسی توسط هنرمندان معاصر گسترش می یابد. همچنین پیدایش سبک های جدید نقاشی که به گونه ای متاثر از تکامل فن عکاسی بوده اند مورد توجه قرار گرفته و آثار هنرمندان برجسته این سبک ها مورد مطالعه و نقد قرار گرفته است. در آخرین بخش این کتاب به تحولات هنر نقاشی دوره قاجار و تاثیر رواج عکاسی بر شیوه نقاشان و مصوران آن روزگار توجه شده است که این مطالب خوانندگان علاقمند را با نکات تازه ای در مورد علل رواج واقع گرایی در بین نقاشان ایرانی آشنا می کند."

هنر/هنرهای تجسمی
کتاب