مشفق کاظمی در سال ۱۲۸۱ شمسی در شهر تهران زاده شد. پس از پایان تحصیلات در مدرسه دارالفنون برای ادامه تحصیل به آلمان و سپس به فرانسه رفت و به تحصیل در رشته حقوق و علوم سیاسی پرداخت. بعد از بازگشت به ایران، مدتی در وزارت فواید عامه مشغول به کار شد. در سال ۱۳۰۶ به عدلیه رفت و چندی بعد در سال ۱۳۱۲ به وزارت امور خارجه منتقل شد. در وزارت خارجه، مدتی رئیس دفتر بود. بعد رئیس تشریفات شد و سپس به معاونت این وزارتخانه رسید. مدتی هم وزیرمختار ایران در سوریه و سفیر ایران در هند بود. حدوداً ۱۸ ساله بود که تهران مخوف را نوشت و چون در آن زمان پول انتشار کتاب را نداشت، کتاب را برای روزنامه «ستاره ایران» فرستاد و سردبیر روزنامه، مایل تویسرکانی، آن را در این روزنامه به صورت پاورقی منتشر کرد. مشفق خاطراتش را در سال ۱۳۵۰ در کتاب دوجلدی «روزگار و اندیشه‌ها» به چاپ رساند. انتشار تهران مخوف، در سال۱۳01، کم و بیش با چند اتفاق ادبی مهم دیگرهمزمان بود: انتشار شعر «افسانه» نیما یوشیج، مجموعه داستان «یکی بود یکی نبود» محمدعلی جمالزاده و نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» حسن مقدم که هر یک نقطه عطفی در ادبیات ایران بودند. زمینه حوادث جلد اول تهران مخوف، تهران پیش از کودتای ۱۲۹۹ است و نویسنده در جلد دوم کتاب، یعنی یادگار یک شب، سرنوشت قهرمانان جلد اول را همزمان با وقوع این کودتا دنبال کرده است. این کتاب در سال 1305 توسط چاپ اتحاد منتشر شد. کتاب حاضر چاپ دوم این اثر است.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

606f11022c9f9.png

محراب آفتاب: گزینه‌ای از سروده‌های شاعران دیروز و امروز در ستایش امام علی (ع)

این کتاب اختلاط و آمیزه‌ای از برخی آثار شاعران و سخنورانی است که به فراخوان خانه شاعران پاسخ داده و سروده‌هایی در ستایش امیرالمؤمنین علی (ع) ارسال داشته‌اند و نیز آثاری از شاعران گرانقدری که سروده‌های آنان از دواوین و مجموعه‌های ایشان و مطبوعات برگزیده و انتخاب شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب