5765eda2e3b50.jpg

غرایب اثر منظوم از رونق علی شاه کرمانی در شرح مشتاقعلی شاه اصفهانی

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات خانقاه نعمت اللهی تاریخ چاپ: ۱۳۵۲ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

عارف ربانی میرزا محمد حسین کرمانی ملقب به رونق علی فرزند محمد کاظم در بم به دنیا آمد. پس از تحصیل علوم، در پی کمالات معنوی به شاگردی نور علیشاه در آمد و با مجاهده در این راه به مقام خلافت نایل شد. بزرگانی مانند مظفر علیشاه و نظام علیشاه تحت تربیت او به مقامات عالیه رسیدند. از آثار رونق شاه می توان دیوان اشعار مرآت المحققین، غرایب و مقداری از جنات الوصال را نام برد. مولف ریاض العارفین تاریخ فوت او را 1225هجری ذکر کرده اما از روی اشعاری که بر سر مزارش حک شده سال تاریخ وفات او 1230هجری تصریح شده است. کتاب غرایب منظومه ای عرفانی در شرح حال مشتاقعلی است. رونق علیشاه کرمانی زندگی نامه مشتاق را که خود به تحریر در آورده بود، با کسب اجازه از وی، به نظم در آورد. این کتاب، با تصحیح و مقدمه دکتر جواد نور بخش در سال 1352شمسی توسط چاپ فردوسی در تهران به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65a946b030ebd.jpg

خاطرات میرزا موسی‌خان قائم فراهانی معروف به میرزابزرگ دوم (قائم‌مقام چهارم) ادبی، قضایی، اخلاقی، تاریخی

قائم مقام چهارم معروف به میرزا بزرگ دوم

موضوعاتی که در این کتاب درباره انها گفتگو شده است تماما به استناد آیات قرآن و اخبار و احادیث است. قسمت اول راجع به اخلاقیات است. چون راستگویی و فروتنی و رازداری و مهمان نوازی و کمک به مومنین و توکل به خدا و غناء نفس و رضا و تسلیم و صبر و یقین و مذمت دروغگویی و غیبت و بهتان و تکبر و زنا و حسد و نظیر آن. قسمت دوم مجازات کیفری و اجرای عدالت از طرف دادگاه عادلانه مستقر در این دنیا و کیفر اعمال اشخاص متخلف و تنبیه و تنبه دیگران است. مولف سعی نموده به زبانی ساده و انشائی روان حکایات اخلاقی را بر صفحه کتاب آورد. حکایات منقول شامل یک دنیا خلوص، اخلاق، تنبه، تنبیه، عبرت، پند، نصیحت و اندرز است و خواننده را بیش از پیش به برابری و برادری و رافت و مهربانی و مبانی دینی و اخلاقی و ذات واجب الوجود و جهان هستی و مکافات عمل واقف و معتقد می نماید...

658846839b31b.jpg

راه راستان (زندگانی چهارده معصوم (ع))

دایره المعارف تشیع

زندگانی یا سیره معصومین همواره چیزی فروتر یا فراتر از تاریخ نگاری و تراجم احوال دیگران بوده است. زیرا عنصر اعتقاد و مبالغه دوستانه و دوستدارانه در این کار دخالت می کرده است و تاریخ زندگانی بزرگان دین را بعضا با هاله ای از افسانه و اسطوره و خوارق عادات می پوشانده است. چنانکه از قرون اولیه تا نگارش ناسخ التواریخ همین دید حاکم بوده است. در عصر جدید تاریخ نگاری روشمندتر شده است و امروزه نسبت ندادن علم غیب و معجزات شگرف به ائمه اطهار به حساب کم اعتقادی یا بددینی تاریخ نویس یا سیره نگار گذاشته نمی شود. معصومین چهارده گانه دارای شخصیت قدسی و مقام عصمت اند و تصویر تحقیقی به دست دادن از زندگی و آثار آنان در عصر ما موثرتر از توصیف تبلیغی است. سیره های چهارده گانه این مجموعه با همین دید تاریخی – تحقیقی واقع نگاری نوشته شده است. زندگی ائمه اطهار که به قلم دکتر سیدمهدی جعفری است کلیه مقالات یازده گانه به همت شادروان محمدحسین مشایخ فریدنی، رفع الله درجته، تنقیح و تهذیب شده و بخش مناقب به هریک اضافه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5937516f8f621.jpg

جنات الوصال

رونق علی شاه کرمانی

مثنوی جنات الوصال مشتمل بر هفت دفتر است که هریک با نام جنّت تعبیر شده اند. این اثر حاصل قریحه سه عارف نامداری است که هر یک در زمان خویش، راهنما و دستگیر سالکان راه حق بودند. تالیف این اثر که بسیاری از مطالب عرفانی را در بر دارد به وسیله ملا محمد علی طبسی اصفهانی ( وفات 1212 قمری ) ملقب به نورعلیشاه آغاز شد که دو دفتر اول و بخشی از دفتر سوم به قلم اوست. پس از نورعلیشاه، میرزا محمّد حسین کرمانی ( وفات 1230 قمری ) ملقب به رونق علیشاه که جانشین او بود، اشعار جنات الوصال را ادامه داد و دو دفتر به آن افزود. پس از درگذشت او، احمد بن عبدالواحد کرمانی ( وفات 1246 قمری ) ملقب به نظام علیشاه با دو دفتر دیگر موفق به تکمیل این کتاب گردید. کتاب حاضر به تصحیح جواد نوربخش در سال 1348 و توسط انتشارات خانقاه نعمت اللهی در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب