پس از آنكه قوم عرب، سلطه سياسي خويش را به بهانه اسلام، بر ملّت ايران تحميل نمود؛ زبان عربي نيز جاي خود را در ميان طبقات مختلف مردم، مخصوصاً شيفتگان تعاليم قرآن و اسلام، كه منادي وحدت، برابري، عدالت و مساوات بود، گشود؛ به طوري كه كمتر آثار علمي، تاريخي، ديني و اخلاقي را مي‌‌توان يافت كه در طول پنج قرن نخست اسلام، در اين ديار، به زبان عربي تأليف نشده و يا متأثّر از زبان و ادب عربي نبوده باشد. در اين گفتار، سعي بر آن شده است تا چگونگي ورود زبان عربي به خراسان بزرگ و عوامل مؤثّر در استمرار حضور اين زبان در اين ديار پهناور، مورد بررسي قرار گيرد.

منابع مشابه بیشتر ...

625ab78c5d441.png

الغیث المسجم فی شرح لامیة العجم (المجلد الثانی)

صلاح‌الدین خلیل بن ابیک الصفدی

قصیده «لامیة العجم» سروده طغرایی شاعر ایرانی عربی‌سرای، در اواخر قرن پنجم هجری از قصیده‌های ممتاز و مشهور و به تعبیر قدیم از امهات قصاید ادب عربی است. مشهورترین شرح لامیه با عنوان «الغیث المسجم فی شرح لامیة العجم» از صلاح‌الدین صفدی است.

625ab738eaade.png

الغیث المسجم فی شرح لامیة العجم (المجلد الاول)

صلاح‌الدین خلیل بن ابیک الصفدی

قصیده «لامیة العجم» سروده طغرایی شاعر ایرانی عربی‌سرای، در اواخر قرن پنجم هجری از قصیده‌های ممتاز و مشهور و به تعبیر قدیم از امهات قصاید ادب عربی است. مشهورترین شرح لامیه با عنوان «الغیث المسجم فی شرح لامیة العجم» از صلاح‌الدین صفدی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6183ebb049a48.png

نوگرایی در شعر معاصر عرب

این کتاب گرچه به صورت مستقیم درصدد بررسی روان‌شناسی و جامعه‌شناسی شعر نیست؛ اما در کنار بحث نوگرایی شعر، به سیر تحولات آن، از سال‌های قبل از اسلام تا اواخر قرن بیستم می‌پردازد و آن را در دو بعد قالب و محتوا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد؛ ضمن آنکه در ادامه بحث و توضیح هر یک از دوره‌های سیاسی ـ ادبی، به تعدادی از شاعران برجسته آن عهد نیز اشاره می‌کند. گفتنی است نوگرایی مورد بحث در این کتاب، تنها به سیر تحولات شعر می‌پردازد و از ورود به مباحث و موضوعات نثر، به طور کلی خودداری نموده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
569215e246e9e.PNG

صور بلاغی اسلوب تأکید در آیات قرآن کریم

سیدمحمدباقر حسینی

زبان مهمترین ابزار ارتباط و پیوند میان انسان‌ها برای بیان مفاهیم ذهنی آنهاست و هر زبان را اسلوبی است که در آن با گزینش کلمات برروح و جان شنونده یا خواننده اثر می‌بگذارد. بر همین اساس خبرگان وادی سخنوری، برای سنجش ارزش سخن معیارهایی ارائه نموده‌اند و در این میان قرآن کریم را بهترین و برترین الگوی این مهم برشمرده‌اند و تمام اسلوب‌های بکار رفته در آن را نمونه والای فصاحت و بلاغت دانسته‌اندکه هر کس بنا به قابلیت‌ها و درک و فهم خویش می‌تواند از این دریای بی‌کران معانی بهره ببرد. یکی از اسالیب قابل توجه در آیات قرآن، اسلوب تاکید است که با صور مختلف در اوج شیوایی و زیبایی بیان گردیده و سعی این مقاله بر آن است که به استناد آیات قرآنی به توضیح وتبین وجوه تاکید ـ مثل اطناب، تکرار، تفسیر، ایغال، تذییل، تتمیم، اعتراض و ... بپردازد و به تحلیل جنبه‌های بلاغی آن از دیدگاه بزرگان علم بلاغت اشاراتی داشته باشد.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله