5779b8b5af51d.jpg

فهرست نسخه های خطی فارسی موزه ملی پاکستان - کراچی

به کوشش: عارف نوشاهی

وجود کتابخانه ها ، شاخص فرهنگ و تمدن هر جامعه است و برای دستیابی به اطلاعات هر کتابخانه،‌ باید فهرستی از منابع آن تهیه کرد. فهرستی جامع که مشخصات هر کتاب، موضوع و ارزش محتوا و ارزش هنری آن کتب را در بر بگیرد. کتاب حاضر نیز از همین دست است که نام و نشان حدود چهار هزار نسخه خطی از 2446 اثر در 37 موضوع را شامل می شود. نسخه هایی که بیشتر آنها به خاطر قدمت و یا منحصر به فرد بودن یا از لحاظ هنری ممتاز و گرانبها هستند و فارسی بودن این نسخ حکایت از ریشه دار بودن این زبان در این شبه قاره است. مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، تهیه فهرست حاضر را مطرح کرد که به همت سید عارف نوشاهی این قدم بزرگ برداشته شد و تمام نسخه های خطی فارسی از بدو تأسیس موزه ملی کراچی (1901) تا 1980 فهرست شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

65748a8d1bd2c.jpg

کشمیر

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌قاره هند است که تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید. ناحیه کشمیر مورد ادعای هند و پاکستان است. هر دو کشور به‌طور جداگانه بخش‌هایی از این منطقه را اداره می‌کنند و این مناطق توسط خط کنترل از هم جدا شده‌اند. این مناطق از زمان استقلال پاکستان، مورد منازعه هند و پاکستان بوده و چند دفعه باعث درگیری بین دو کشور شده‌است هند این مناطق را جزئی از خود می‌داند در صورتی که این مناطق مسلمان نشین است و پاکستان خواستار آزادی یا الحاق به خاک خود شده‌است گاندی رهبر هند نیز در زمان حیاتش خواستار این بود که خود مردم کشمیر خود تصمیم بگیرند به کدام کشور الحاق می‌شوند اما اکنون دولت هند برای منافع بسیار زیاد این مناطق از انتخابات سرباز می‌زند

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60716e25b9c7c.png

فهرست چاپ های آثار سعدی در شبه قاره و چاپ‌های شروح و ترجمه‌ها و فرهنگنامه‌ها و تضمین‌های آثار وی

عارف نوشاهی

این کتاب که گوشه‌ای از نفوذ عمیق سعدی را در یکی از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق جهان اسلام ـ شبه قاره ـ نشان می‌دهد، این اهمیت را برای ایرانیان دارد که گواهی بر تأثیر فرهنگ اسلامی آنان و زبان و ادب فارسی است در کشورهای همسایه و مشتمل است بر فهرستی از چاپ‌های فراوان آثار یک ادیب و شاعر صاحب‌دل ایرانی در شبه قاره و نیز آثار دیگران در پیرامون آنها. با مقایسه میان این چاپ‌ها و چاپ‌های آثار سعدی در ایران، نمایان می‌شود که طبع آثار سعدی در شبه‌قاره بسیار پیش‌ر از موطن اصلی او آغاز شده است.

کلیات/فهارس مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب
600d8719653c5.png

تاریخچه چاپ کتاب‌های فارسی در شبه قاره

در این کتاب به این پنج موضوع پرداخته شده است: جهان اسلام: از دوران دست‌‌نویس‌ها تا عصر چاپ، رواج چاپ در شبه قاره و آغاز چاپ آثار فارسی، آغاز چاپ سنگی و رونق چاپ آثار فارسی، انحطاط چاپ فارسی، سیری کوتاه در فهرست‌نویسی کتاب‌های فارسی.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب