كاريكلماتور يكي از گونه‌هاي نوپاي ادبي است كه در چند دهه اخير طرفداران بسيار در ايران يافته است. منظور از كاريكلماتور، جملات منثور، كوتاه، ساده و طنزآميزي است كه نگاهي وارونه و متفاوت به دنياي درون و برون دارد. كاريكلماتورها از لحاظ شكل ظاهري به جملات قصار و امثال ساير شباهت بسياري دارد كه جزو قديمي‌ترين انواع ادبي بشري به شمار مي‌رود و پيشينه‌اي كهن در نكته سنجي موجز وار دارد. از اين جهت مي‌توان كاريكلماتورها را دنباله و شكل پيشرفته امثال و حكم به حساب آورد با اين تفاوت كه كاريكلماتور الزاما از طنز و مطايبه در ساختار خود بهره مي‌برد در حالي كه امثال و حكم الزامي براي طنز‌آميز‌بودن ندارد. اين پژوهش با اشاره به پيشينه امثال و حكم در پيدايش كاريكلماتور به بررسي رابطه امثال و حكم با كاريكلماتورها با بيان برخي از وجوه شباهت و افتراق اين دو با يكديگر، خواننده را به اين نتيجه رهنمون مي‌شود كه گونه‌هاي جديد ادبي مانند كاريكلماتور، رهاورد فرهنگ غرب نيست و ريشه آن را مي‌توان در متون ادب فارسي بويژه در كتاب‌هاي ادب كلاسيك جستجو كرد.

منابع مشابه بیشتر ...

6580591599e20.jpg

آخرین شعرها (ناظم حکمت)

کتاب حاضر اشعاری از ناظم حکمت است که به همراه زندگی نامه ایشان در سال 1359 توسط انتشارات بامداد به چاپ رسید.

64da1c2e46213.jpg

فرهنگ امثال القرآن و معادل‌های آن در زبان فارسی

محمد رضوی

در کتاب فرهنگ امثال القرآن ابتدا معانی لغوی و اصطلاحی مَثَل و نیز دیدگاه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان دربارٔ آن بیان شده است؛ سپس مثل‌های قرآن کریم با موضوعات مختلف و همراه با معادل‌های فارسی هر یک درج شده است. گفته شده است که بحث از امثال قرآن از جمله مباحثی است که از دیرباز موردتوجه بسیاری از علما و اندیشمندان قرار گرفته است. تمام تفاسیر شیعی و سنی به‌خاطر طبیعت بحث از تفسیر قرآن، هنگام رسیدن به آیات تمثیلی قرآن کریم، تأملی درخور و شایسته از خود نشان داده‌اند؛ نه‌تنها در تفاسیر بلکه در کتاب‌هایی که به‌طور مستقل در این‌باره به رشتهٔ تحریر درآمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5873fa2304392.PNG

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت ملابمانعلی راجی کرمانی

استان کرمان از دیرباز مهد پرورش عالمان و عارفان و شعرای بزرگی بوده که همچون ستارگان فروزانی بر تارک آسمان کویر درخشیده‌اند. از جمله این فرهیختگان عرصه شعر و ادب می‌توان ملابمانعلی راجی کرمانی را نام برد که یکی از بزرگ‌ترین شاعران قرن سیزدهم و از عاشقان مولا علی (ع) است که این عشق و علاقه او در اثر ماندگارش «حمله حیدری» متجلی است. در مهرماه 1376 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان ضمن بازشناسی و بزرگداشت این شاعر گرانمایه، جهت باقی ماندن آثار مکتوب این همایش اقدام به جمع‌آوری و چاپ مجموعه مقالات همایش نموده است که در این کتاب آورده شده است. سبک‌شناسی حمله حیدری ملابمانعلی راجی کرمانی/ محمود فضیلت؛ بررسی عناصر سازنده شعر در حمله حیدری/ محمدرضا صرفی؛ شیوه سخن‌سرایی راجی کرمانی/ اسماعیل حاکمی؛ راجی کرمانی، حمله حیدری و ویژگی‌های آن/ ابوالقاسم رادفر؛ تأثیر شاهنامه فردوسی بر حمله حیدری/ اسماعیل شفق و .... برخی از مقالات این کتاب را شکل می‌دهند.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
57ee8dbfb0313.PNG

نوع‌شناسي سندبادنامه

یحیی طالبیان

هدف اين نوشته، نوع‌شناسي روايت «سندبادنامه» با استناد به ديدگاه «تودورف» درباره «روايت‌هاي اسطوره‌اي» است. بر اساس نظريه «تودورف» مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين نوع روايت‌ها عبارتند از: اصل عليت بي‌واسطه، تاكيد بر كنش شخصيت‌هاي داستان و فقدان روان‌شناسي. در اين نوشته با ذكر شواهدي از «سندبادنامه» و تطبيق آنها با ويژگي‌هاي، «روايت‌هاي اسطوره‌اي» بر آن بوده‌ايم تا اين داستان را در رده روايت‌هاي اسطوره‌اي چون: «هزار و يك شب» و قصه‌هاي «دكامرون»، جاي دهيم. نوع‌شناسي سندبادنامه و قرار دادن آن در رده نوع خاص مي‌تواند مقدمه‌اي براي بررسي‌هاي بعدي اين اثر، و از جمله بررسي ساختاري آن، باشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله