کتاب اسرار العشق از شیخ اسدالله ایزد گشسب متخلص به شمس و ملقب به درویش ناصرعلی است که مشتمل بر تفسیر سوره یوسف و تفسیر آیات گفتگوی حضرت خضر وموسی است. اولین چاپ آن در سال 1303 شمسی در اصفهان به صورت سنگی بوده. در سال 1338 با تجدید نظر در محتویات و اضافه کردن بعضی مثنوی و غزلیات منظومه روح العرفان توسط عبدالباقی ایزد گشسب به چاپ دوم رسید. چاپ سوم آن در سال 1349 و چاپ چهارم کتاب حاضر در سال 1360 توسط چاپخانه افست رودکی است. شیخ اسدالله در سال 1262 در گلپایگان دیده به جهان گشود و بعد از سپری کردن علوم و فنون ادبی و صرف و نحو در زادگاه خود راهی اصفهان شد و از طرف مرحوم اصطهباناتی به شمس الحکما ملقب گردید. از آثار ایشان میتوان به بدایع آلاثار، بساط العشق و المحبه، تحفه السفر، جنه النفوس، فلسفه شرعیات، طرائف الحکم و ... اشاره کرد.

منابع مشابه بیشتر ...

65e47fcb0f4e9.jpg

سرود عشق

شمس آفاق نما

مولف در پیشگفتار کتاب میگوید: چون اولین اثری است از سروده های خویش که بنام سرود عشق انتشار داده ام آنرا با زبان کودکانه خود به یگانه مادر مهربان و سرچشمه الهامم تقدیم می دارم نظر به آنکه هیچ چیز و هیچ کس بی نقص نیست جز ذات اقدس الهی جل شانه الکمال از این رو خالی از نقصان نیست ...

658ae0e131c05.jpg

شرح غزلهای صائب تبریزی - جلد اول (برای تدریس در دوره های دکتری ادبیات تطبیقی)

حسین محمدزاده صدیق

مولف کتاب در مورد موضوع کتاب می گوید: "... شرح غزلها بیشتر بر روش شرح تطبیقی استوار است که در ایران تقریبا بدیع و کم سابقه است. یعنی سعی نگارنده بر این است که بتوانم شرحی تطبیقی با عنایت به هر سه زبان اصلی عالم اسلام عربی و ترکی و فارسی بنگارم ...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5b8d2eee5c244.png

شمس التواریخ: شرح احوال فقها و حکما و عرفا و شعرا و ادبا به انضمام بعضی از اشعار مؤلف

اسدالله ایزدگشسب

این کتاب که مشتمل بر شرح مختصر احوال فقها، حکما، شعرا و عرفا و ادبای مشهور می‌باشد، در سال 1331 هـ.ق به وسیله عارف و حکیم بزرگوار شیخ اسدالله ایزدگشسب تألیف و در اصفهان به زیور طبع آراسته شده است. شیخ اسدالله ایزدگشسب در سال 1303 در گلپایگان متولد شد و از سن شش سالگی تا هجده سالگی در موطن اصلی به تحصیل علوم و فنون ادبیه پرداخته و صرف و نحو و معانی و بیان را ضمن فقه و اصول و کلام نزد استادان معروف آن زمان آموخته است. سپس عازم اصفهان شده و از حوزه درس آنجا استفاده کرده است. پس از فراغت از تحصیل به گلپایگان رجوع کرده و در آنجا چندی به تدریس حکمت و فقه و اصول و علوم غریبه پرداخته و مجددا در سال 1330 به اصفهان بازگشت و پس از چند سال اقامت در این شهر، به بیدخت گناباد عازم و در سال 1350 قمری از طرف صالح علیشاه به لقب درویش علی ملقب گردید. وی سرانجام در سال 1366 قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت و مزار وی در تکیه نوبنیاد واقع درقبرستان تخت فولاد اصفهان می‌باشد.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب
5ad47c9c0245f.png

جذبات الهیه: منتخبات کلیات شمس‌الدین تبریزی

اسدالله ایزدگشسب

این کتاب منتخباتی است از کلیات شمس‌الدین تبریزی با مقدمه و حواشی مفید و تصحیح غزلیات مولوی که به وسیله حکیم و عارف بزرگوار مرحوم شیخ اسدالله ایزدگشسب متخلص به شمس نگارش و گردآوری گردیده و در سال 1319 شمسی به چاپ رسیده است.

نثر/متون کهن/عرفانی پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب