اين مقاله به بررسي و تحليل کمي و کيفي پژوهش‌هاي فردوسي‌شناسي پرداخته و هدف آن توصيف، تحليل و طبقه‌بندي کليه کتاب‌هايي است که پس از انقلاب اسلامي در زمينه فردوسي و شاهنامه او نگاشته شده است. دستاوردهاي اين پژوهش نشان‌دهنده آن است که تمام آثار و تاليفات فردوسي‌شناسي را مي‌توان در سه دسته اصلي: پژوهش‌هاي بنيادي، کاربردي و توسعه‌اي، و در 14 شاخه جزيي تر قرار داد. در گروه اول نويسندگان به تبيين و تحليل مسائل مفهومي در شاهنامه پرداخته‌اند؛ در گروه دوم زمينه‌هاي پژوهش را درباره شاهنامه و فردوسي، به طريق علمي پژوهشي، فراهم آورده‌اند و در گروه سوم پژوهش‌هاي ديگران را درباره فردوسي و شاهنامه، در ابعاد مورد نظر، توسعه بخشيده‌اند. چشم‌انداز پژوهش نشان‌دهنده آن است که بيشترين پژوهش‌ها با روش تحليلي انجام يافته است. روش اين پژوهش توصيفي تحليلي است که با تکيه بر منابع کتابخانه‌اي انجام شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5726da9648121.PNG

تبيين مؤلفه‏‌هاي هويت سنتي و مدرن زن در شعر پروين اعتصامي

مریم صادقی

پروين شاعر بيان خواست‎ها، نارسايي‌ها، كمبودها و ناديده انگاري‎هاي مردمان عصر خويش درباره زنان است. او بسيار كوشيده است تا با درك و دريافت شرايط موجود، با نگاهي دقيق و واقع‌گرايانه ديدگاه‌هاي نادرست و رايج در جامعه ايران را ارزيابي كرده و ريشه اين همه مصائب و مشكلات را كه خود زنان نيز بوده‌اند، يافته و در بيان چاره‌انديشي‌ها پيشگامانه باشد. در اين مقاله ديدگاه‌هاي پروين در مورد زن در دو بعد سنتي و مدرن مورد بررسي قرار گرفته است. در بعد سنتي به ويژگي‌هاي يك زن به عنوان مادر و همسر كه شامل پايداري، مهرباني و شفقت و عفت و پاكدامني است، پرداخته شده است و به موازات آن در بررسي هويت مدرن، اين مسئله در اشعار پروين تبيين شده است كه زن با كسب علم و دانش و داشتن اصالت فكر و انديشه، در ايفاي همان نقش‏ها مي‌تواند موثرتر باشد، به طوري كه رابطه او با همسرش مبتني بر تعامل و همكاري است، نه فرمانبرداري و همچنين فرزنداني را پرورش مي‏دهد كه مي‏توانند در جامعه منشا خدمات بزرگ باشند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله
56d750bb673c7.PNG

ارتباطات حکمرانان در دو دوره اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه فردوسی

مریم صادقی

ارتباطات را می‌توان عمل انتقال مفاهیم یا انتقال معانی و تبادل پیام‌ها برشمرد. آنچه ارتباطات انسانی را از ارتباط دیگر موجودات زنده متمایز و مشخص می‌سازد، به کارگرفتن اصول و معیارهایی برای ارتباط بهتر و موفق‌تر و توانایی انسان در خلق و استفاده از نمادها است. این مقاله در تبیین سیر ارتباطات انسانی در شاهنامه فردوسی تا پایان دوره پهلوانی است. ارتباطات انسانی در شاهنامه بر سه نوع: ارتباطات حکمرانان، پهلوانان و مردم قابل تقسیم‌بندی است که در این مقاله فقط به ارتباط حکمرانان می‌پردازیم. ارتباطات حکمرانان در شاهنامه را می‌توان در پنج بخش قرار داد که عبارتند از: ارتباط حکمرانان با خود و دیگران، ارتباط حکمرانان با خدا، ارتباط حکمرانان با طبیعت، ارتباط حکمرانان با ماورا طبیعت و ارتباط حکمرانان با موجودات ماورایی. مهم‌ترین اهداف ارتباطی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته، عبارت است از: انواع ارتباطات حکمرانان، اهداف ارتباطی آنان و نتایج ارتباط آنان.

مشاهیر ادبیات فارسی/فردوسی/پژوهش درباره فردوسی فرهنگ و تمدن/اسطوره و فرهنگ
مقاله