در هر جامعه و فرهنگی افرادی آیینه تمام نمای آن فرهنگ و سنت ادبی هستند. در فرهنگ قزاقی نیز، آبای قوننبایف (متولد 1845م) از چهره های شاخص و استوانه های ادبی است که آرزوهای نیک و انسانی، سنتها، آداب و رسوم و مدنیت قوم قزاق در او تجسم یافته و نه تنها می توان سنتهای گذشته، بلکه تمدن و ادبیات جدید را با او درک کرد. وی از معماران فرهنگ جدید است. به این دلیل که برای پی بردن به فرهنگ قزاقهای تازه استقلال یافته، به یادگیری زبان روسی پرداخت و دیگران را نیز ترغیب کرد و حاصل این تلاش، ایجاد فرهنگ جدید بود. کتاب حاضر که به منظور معرفی زندگی و آثار این شاعر بزرگ تألیف شده شامل دو بخش است: در بخش اول اندیشه های شاعر معرفی و بررسی شده و در بخش دوم گزیده ای از اشعار این شاعر بزرگ آمده که توسط «فرزانه خجندی» تاجیکی به نظم برگردانده شده است. دکتر صفر عبدالله کار ترجمه بخش معرفی زندکی و آثار کتاب را به عهده گرفته است. این کتاب اولین بار در سال 1374 در انتشارات سروش و با همکاری انجمن ایرانشناسان و استادان زبان و ادبیات فارسی کشورهای مشترک المنافع در تهران به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

6277c00c95ef8.jpg

ادبیات نوین ترکیه

یعقوب آژند

ادبیات نوین ترکیه محصول برخورد این کشور با غرب و مظاهر فرهنگی آن است. بذر این ادبیات را تحصیل کردگان اروپایی ترکیه عثمانی پاشیدند. و نسلهای بعد محصول آن را درویدند و خود به بسط و گسترش آن برخاستند. طیف ادبیات نوین ترکیه حتی به ایران نیز بازتابید و بسیاری از منورالفکرهای کشورمان را در دوره نهضت مشروطیت تحت تاثیر قرار داد. کتاب حاضر که محصول ترجمه و تدوین چندین بررسی در زمینه ادبیات نوین ترکیه از ترک شناسان معتبر جهان است نشانگر بسیاری از جریانات ادبی و فرهنگی نوین ترکیه و رسوب این جریانات در جامعه ترکیه امروزی است. در انتخاب بررسیها سعی شده تمام جوانب تحولات ترکیه امروزی در نظر گرفته شود تا خوانندگان با جنبه های مختلف اصلاحگری ادبی این کشور آشنا گردند. آشنایی با تحولات سیاسی این کشور در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از اهم موضوعات برای شناخت ادبیات نوین آن است. از این رو در این کتاب بحثی به این مقوله اختصاص یافته است. ادبیات نوین ترکیه بدون شناخت جنبه های مختلف آن امکان پذیر نیست و لذا در اینجا سعی شده تا گذری و نگاهی هم به جنبه های گوناگون این ادبیات – قصه نویسی، نمایشنامه نویسی، شعر و مطبوعات – بشود. عرضه نمونه ای از ادبیات نمایشنامه نویسی و قصه نویسی ترکیه می تواند خواننده را در جریان تحولات این نوع از آثار ادبی قرار دهد، از این رو بخش واپسین این کتاب به یک نمایشنامه و یک قصه از دو نویسنده معروف معاصر ترکیه ختم شده است. به هر حال می توان گفت که آشنایی با ادبیات نوین ترکیه، کلید درک بسیاری از فعل و انفعالات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشور است.

5b05427e9cf39.png

ادبیات دری در نیمه اول سده بیستم

اسدالله حبیب

این کتاب شامل شش بخش به شمول مندرجات، پیش‌گفتار و منابع می‌باشد. بخش نخست که در آن دوره‌بندی‌های تاریخ ادبیات معاصر دری به اساس تألیفات محققان و دانشمندان افغانستان و خاورشناسان جهان بازتاب یافته است تا قرن نوزده از آن به صورت فشرده بحث به عمل آمده است. بخش دوم و سایر بخش‌ها از 1900 تا 1341 را دربرمی‌گیرد که به طور مشخص در زمینه‌های رویش ادبیات نو، دورۀ روشنگری، ادبیات فنی و ملی، ظهور قالب‌های نوادبی، پیشاهنگان شعر این دوره، سال‌های نبرد داغ نوجویی و تقلید و سرانجام نتیجه‌گیری از این مباحث ارائه شده است که در آنها برجستگی مطالب و موضوعات به‌خوبی مشهود است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56a713b73211b.PNG

تحلیل زیبایی‌شناختی دو غزل سعدی

صفر عبدالله

نویسنده مقاله ضمن برشمردن ویژگی‌های غزلیات سعدی و زبان او در غزلیات، معتقد است که هنر سعدی بیش از همه و پیش از همه در غزل‌هایش تجلی یافته است. او سعدی را نخستین شاعر و سخنوری می‌داند که با هنر خود، بنیاد برتری غزل را بر انواع دیگر ادبی، ثابت کرده است. در ادامه نیز به بررسی ویژگی‌های ساختاری در غزل سعدی با مطلع: «ای ساربان آهسته ران» و غزل: «بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران» می‌پردازد.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
مقاله
55eab2c10f337.PNG

نگاهی به زندگی و آثار آبای: بنیانگذار ادبیات نوین قزاق

کتاب گزارش و تحقیقی از زندگی و آثار شاعر و اندیشمند قزاق، آبای قوننبایف می باشد. دو محور در این بررسی و پژوهش مدنظر مترجمین که در واقع مولفان اثر نیز محسوب می شوند قرار داشته است: نخست ترجمه ی اشعار آبای و نیزدر وحله ی بعد تلاش شده تا گزارشی از اندیشه ها و تفکرات این ادیب قزاق ارائه شود. آبای قوننبایف، ادیبی است که تاثیر بی نظیر و بسیار زیادی بر ادبیات قوم قزاق گذاشته است، او را هویت و سندِ تمدن و تفکر این قوم می دانند. به تعبیر دیگر از این شاعر و ادیب به دلیل سبک ها و روش های نوینش در مطالعه ی ادبیات و همچنین کوشش هایش برای شکل گیری نسلی جدید با رویکردهایی متفاوت و متناسب با زمانه، در گستره ی جهان، با عنوان معمار ادبیات نوین قزاقستان یاد می کنند. این کتاب به بررسی حیات فکری این ادیب قراق می پردازد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب