دو روزنامه طنزآميز ملانصرالدين و صوراسرافيل از جمله روزنامه‌هاي تاثيرگذار دوره مشروطه به شمار مي‌آيند كه به سبب ويژگي‌هاي منحصربه فرد خود در تحول روزنامه‌نگاري و طنزپردازي در ايران تاثير قابل ملاحظه‌اي بر جاي نهادند. هم زماني انتشار اين دو روزنامه در بخشي از دوران حضور آنها در عرصه مطبوعات علاوه بر نقش تاريخي آنها در بيداري افكار و دگرگوني شيوه روزنامه‌نگاري، در همديگر نيز موثر مي‌افتاد و به ارتقاي سطح و كيفيت مندرجات آنها ياري مي‌رساند. اين دو روزنامه كه نخستين آنها به سردبيري جليل محمدقلي‌زاده در قفقاز به چاپ مي‌رسيد و دومي به سردبيري علي اكبر دهخدا در تهران و سپس در اروپا طبع و نشر مي‌شد، از حيث سبك روزنامه‌نگاري، بهره‌گيري از زبان طنز و كاريكاتور و استفاده از فرهنگ، زبان و ادبيات عاميانه شباهت‌هاي درخور توجهي با هم داشتند. در مقاله حاضر مقايسه ساختار و قالب اين دو روزنامه به ويژه مقالات جليل محمدقلي‌زاده و علي اكبر دهخدا وجوه مشابهت و تمايز و علل تاثيرگذاري آنها بررسي و تبيين شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

64e0b6864bb2e.jpg

فرهنگ روزنامه نگاری

محمدرضا محمدی فر

در مجموعه حاضر 1555واژه و اصطلاح در ارتباط با حرفه روزنامه‌نگاری گردآمده که از آن جمله است :رویداد، خبر، گزارش، رسانه، طنز، نقد و نظر، تحلیل، مستند نویسی، کاریکاتور، و خبرگزاری .واژگان کتاب براساس الفبای فارسی تدوین شده شامل شرح معنا و مفهوم، و معادل انگلیسی است .

64887b236c24a.jpg

چگونه فکاهی نویس شدم

لئونید لنچ

کتاب چگونه فکاهی نویس شدم تالیف لئونید لنچ در مورد سرگذشت او و مسیر نویسندگی اوست از زبان خودش. کتاب در سال 1352 توسط حبیبیان ترجمه و در انتشارات توپ منتشر شده است