آفریقا که سومین قاره پهناور جهان به شمار می رود قدیمی‌ترین قاره‌ای است که بشر در آن سکونت داشته است. فرهنگ آفریقا توسط یک نظام یکپارچه از ارزشهای اجتماعی مشخص می ‌شود و جالبترین ویژگی آن ماهیت تقریباً یکدست یک شبه زبان آفریقائی است، که عناصر غیر کلامی در آن برای تغییر مفهوم و انتقال احساس بکار می‌روند. آفریقایی‌ها گستره وسیعی از اعتقادات مذهبی را عرضه می‌کنند. حدود دوازده درصد مردم آفریقا عمدتاً پیرو مذاهب آفریقایی بومی می‌باشند. مذاهب بومی نواحی پایین صحرای آفریقا حول محورهای آنیمیسم و پرستش اجداد می‌چرخد. می توان گفت که هویت مردم آفریقا بیش از همه با افسانه ها و روایات قومی و قصه های عامیانه آن ها معرفی می شود. کتاب قصه ها و افسانه های مردم آفریقا که در دو جلد به هم پیوسته است که از 12 داستان در جلد اول و 34 داستان در جلد دوم تشکیل شده است و به همت جرالدین الیوت برای جلد اول و کاتلین آرنوت برای جلد دوم جمع آوری گردیده است. این مجلدات به ترتیب توسط محمود حبیبی و جواد علافچی به فارسی ترجمه شده اند که در سال 82 با همکاری انتشارات کتابهای کیمیا (هرمس) و مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها منتشر گشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

60a61d285d4cb.png

افسون شهرزاد: پژوهشی در هزار افسان

جلال ستاری

هزارویک‌شب یکی از منابع عمده مطالعه و تحقیق در فرهنگ مردم برای شناخت جزئیات حال و روزگار عوام و خواص آن روزگاران است؛ الا آنکه افسانه‌های کتاب غالبا رنگی از مبالغه و گزاف بدان‌ها زده است. اینها همه آگاهی‌هایی است که از بررسی کتاب هزارویک‌شب به دست می‌آید و انگیزه‌های اصلی نگارنده نیز در تألیف این کتاب، یکی شوق شناخت فرهنگ مردم از طریق پژوهش در قصه‌ها بوده و دو دیگر شگرفی کار زنی چون شهرزاد که پیروزی‌اش در بیدادستیزی، فرآورده کارگاه صدفه و بخت و از دولت دل‌فریبی و کرشمه‌ناکی نیست؛ زیرا از آنچه به قول می‌گوید، به فعل نمی‌کند، بلکه زاده سخندانی است که سخنی دارد چون سحر و این خود جلوه‌ای است از هوشیاری و کاردانی.

603f87c8534cd.png

قشنگ‌ترین داستان‌های دنیا (جلد اول): داستان‌هایی از آسیای مرکزی

مولف ناشناس

این کتاب دربرگیرنده هشت داستان از مناطق آسیای مرکزی به این عناوین است: یارتی گولک (از ترکمنستان)، کوه جواهر (از ترکمنستان)، کدام بزرگ‌تر بود؟ (از قرقیزستان)، آشیک زرنگ (از قرقیزستان)، دختر پادشاه و غلام جوان (از تاجیکستان)، قاضی حریص (از تاجیکستان)، پسرک فقیری که با تنها سکه‌اش رؤیایی خرید(از قزاقستان)، سه برادر (از ازبکستان).