افسانه یا Fable معمولا قصه تمثیلی کوتاه است متضمن نکته‌های اخلاقی که در آن حیوانات و گاهی جمادات چون انسان رفتار می‌کنند و حرف می‌زنند. اغلب نتیجه اخلاقی این نوع افسانه‌ها به صورت ضرب‌المثلی بیان می‌گردد، و حتی در بعضی از موارد بنظر می‌رسد که خود افسانه برای توجیه آن ضرب‌المثل ساخته شده است. البته نوع اخیر عمومیتی ندارد و شاید اول افسانه بوجود آمده و سپس نتیجه‌ای اخلاقی بر آن مرتبط شده باشد. مسلما افسانه حیوانات ریشه فولکلوری دارد که درآن حرف زدن و رفتار حیوانات بصورتی انسانی رایج است.

منابع مشابه بیشتر ...

64887b236c24a.jpg

چگونه فکاهی نویس شدم

لئونید لنچ

کتاب چگونه فکاهی نویس شدم تالیف لئونید لنچ در مورد سرگذشت او و مسیر نویسندگی اوست از زبان خودش. کتاب در سال 1352 توسط حبیبیان ترجمه و در انتشارات توپ منتشر شده است

6391f621d4f39.jpg

مکالمه سیاح ایرانی با شخص هندی

محمد حسن کاشانی

رساله سیاسی انتقادی "مکالمه سیاح ایرانی با شخص هندی "نوشته حسن کاشانی، مدیر حبل‌المتین تهران در زمره رساله‌هایی است با مسائل مربوط به فنون و پندارهای جدید، انتقاد از نظام حاکم، ضعف حکومت و نا به سامانی کشور، ایجاد شرایط لازم برای برقراری قانون و استفاده از فن‌آوری و اندیشه‌های ممالک پیشرفته .در این رساله که به شیوه پرسش و پاسخ، و گفت و شنود تدوین شده، نظام حکومتی و اجزا و تشکیلات وابسته به آن در ایران با نظام حاکم در هند مقایسه می‌شود" ;با توجه به این که سرزمین هندوستان در آن زمان ( 7 1906) مستعمره بریتانیا بود و از دوران حکومت کمپانی هند شرقی براساس نظام حقوقی و موازین تشکیلاتی انگلیس اداره می‌شد، نویسنده در حقیقت به مقایسه مملکت واپس مانده ایران با دولت پیشرفته بریتانیا پرداخته است ."مطالب این رساله در 10مجلس تنظیم شده که عمده مباحث آن در باب "محاکمات"، "مالیات "و "اصول اخذ مالیات و عوارض و محاکمات شرعیه و عرفیه ایران "است .لازم به توضیح است که "روزنامه حبل‌المتین "به مدت تقریبا چهل سال به مدیریت "جلال‌الدین حسینی کاشانی "(مویدالاسلام) در شهر کلکته به زبان فارسی منتشر می‌شد .شیخ یحیی و سید حسن کاشانی (برادران مویدالاسلام) و فرخ سلطان (دختر مویدالاسلام) کم و بیش از دور و نزدیک به انتشار آن کمک می‌کردند .حبل‌المتین به علت روابط نزدیک مویدالاسلام با سید جمال‌الدین اسدآبادی و ملکم‌خان ناظم الدوله (مدیر روزنامه قانون در لندن) از اعتبار بسیاری در ایران، هند، عراق، مصر، روسیه و ترکیه برخودار بود و در برقراری مشروطه و تنویر افکار ایرانیان نقش مهمی ایفا کرد .میرزا سید حسن کاشانی، برادر کوچک‌تر مویدالاسلام که نظر خوشی نسبت به جنبش مشروطه‌خواهی نداشت و از طرفداران عین‌الدوله محسوب می‌شد در سال 1325اقدام به انتشار روزنامه حبل‌المتین تهران کرد .خانواده کاشانی به علت سال‌ها زندگی در هندوستان و رفت و آمد به ایران اطلاعات جامعی درباره هر دو کشور و اوضاع و احوال اجتماعی آن کسب کرده بودند و میرزا سید حسن کاشانی به دلیل اشتغال طولانی به کار روزنامه‌نویسی در نقد و نظر و تحلیل مسائل اجتماعی صاحب فکر و اندیشه بود ."

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6278e3c734f95.jpg

تاریخ ادبیات آمریکا

پیش از قرن پانزدهم غیر از اهالی آسیا پای کسان دیگری نیز به امریکا رسیده بود. شاید در بین این عده کسانی از افریقا از کناره های نیل و ساحل غربی آن قاره بودند. تحقیقات اخیر پیش از پیش معلوم کرده است که معدودی از اروپاییان نیز جزو این عده بوده اند. این کتاب، بخشی از تاریخ ادبیات آمریکا را در بردارد. از دوره‌ی بلافصل بعد از کریستف کلمب، و بعداز آن که اولین نام های بزرگ چون "تاماس پین"، "کوپر"، "ادگار آلن پو" و "رابرت ویتمن" و... با شرح و تفصیل معرفی می‌شوند. در فصل چهارم به رمان، از "مارک تواین" تا "هنری جیمز" می‌پردازد و پس از آن به "الیوت"، "اوجین اونیل" و "ویلیام فالکنر"، و بالاخره به برخی از نویسندگان اوایل قرن بیستم آمریکا، نظیر "ویلبر"، "آلبی" و "موریس" می‌پردازد.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات زبان‌های دیگر
کتاب
5ba8e736212f8.png

نامه‌هایی از تبریز

این کتاب مجموعه اسناد مکاتبات یک مستشرق انگلیسی است که در آن اطلاعات تاریخی ارزشمندی درباره وقایع سیاسی و حال و روز جامعه تبریز در دوران پس از فتح تهران در عصر مشروطه به چشم می‌خورد. نامه‌های گردآوری شده در این اثر مربوط به مکاتبات سید حسن تقی زاده از رجال سیاسی تبریز و ادوارد گرانویل براون (۱۸۶۲.م-۱۹۲۶.م) خاورشناس بریتانیایی است. نامه‌هایی از تبریز که به همت حسن جوادی و انتشارات امیرکبیر، از مجموعه اسناد شخصی براون گردآوری و ترجمه شده است مربوط به بحرانی‌ترین دوران مشروطیت در تبریز است. در سال‌هایی که تقی‌زاده این نامه‌ها را برای براون ارسال می‌کرده است تبریز تحت اشغال ارتش روسیه قرار داشته و سایه سنگین یأس و ناامیدی بر ترقی‌خواهان ایرانی گسترده بوده است.

نثر/نامه‌نگاری
کتاب