ايضاح و ابهام هنري در ادبيات هميشه محل منازعه بوده است تا آنجا که گاه امتياز اصلي يک اثر تنها به ديريابي معني آن وابسته بوده است. البته ارزش اين تلاش تا حد زيادي به صداقت هنري باز مي‌گردد. از اين‌رو برخي از شعرا و نويسندگان عمده همتشان را بر سر اين کار گماشته و سخن خود را به مخاطره افکنده‌اند. برخلاف تصور رايج، سابقه اين سبک سخن در ادبيات فارسي بسيار بيشتر از مکاتب ادبي غربي‌اي چون دادائيسم و سوررئاليسم است و قدماي ما خاصه آنان که در وادي عرفان قلم مي‌زدند و يا آنها که با مضمون و صورخيال پنجه نرم مي‌کردند سخنشان اغلب خصلت معني‌گريزانه داشته است تا بدانجا که برخي از عرفا شايد در طعن اين سخت کوشي‌هاي گاه مذبوحانه، نقيضه‌اي با نام تزريق برساختند تا با آن، شيوه مذکور را به نقد کشند. مقاله حاضر تمام تلاش خود را در تبيين تاريخي و تحليلي اين نوع ادبي به کار داشته تا اهميتش را فراتر از تفنن و در حد يک اصطلاح فراگير در نقد و انواع ادبي خاطرنشان سازد.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

63f63875b67da.jpg

صد غزل از صائب تبریزی (با شرح عبارات و ترکیبات ادبی و معنی لغات و اصطلاحات)

محمدعلی صائب تبریزی

کتاب حاضر، تلاشی است در راستای بازخوانی نظریه‌های ادبی و هنری 201 تن از شاعران سبک هندی و مطالعه تصویرسازی‌های بدیع و نواندیشی‌های سرایندگان این سبک در دوران صفوی. نگارنده، در ابتدای نوشتار خویش به «صائب تبریزی» پرداخته و صد غزل از وی را مورد واکاوی قرار داده است. وی سپس در فصل دوم به مطالعه آثار نوزده شاعر از جمله محتشم کاشانی،‌عرفی شیرازی، شیخ بهایی، رضی‌الدین آرتیمانی، کلیم کاشانی و فیض کاشانی پرداخته و در فصل سوم از 81 شاعر دیگر نام برده و آثارشان را بررسی کرده است. همچنین در آخرین فصل، صد نمونه از صد شاعر این طرز نوین ذکر نموده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a894b632f981.png

نذر عارف؛ جشن‌نامه دکتر عارف نوشاهی

در میان همه آنچه عارف نوشاهی نوشته است، عشق به دو چیز بیش از هر چیز دیگری هویداست: نخست زبان فارسی و دیگر نسخه خطی. و پدیده‌ای که هر دو دست در دست یکدیگر دارند و روح و ذهن این مرد پرکار و دقیق و ظریف را تسخیر کرده‌اند. بی‌شک تاریخ زبان فارسی در شبه قاره هیچ‌گاه بدون عارف ورق نخوهد خود و این کتاب‌شناسی‌ها و فهرست‌ها و یادداشت های اوست که دنیای زبان فارسی را در شبه قاره می‌تواند بیش از پیش به روی مورخان تاریخ ادبیات فارسی در ایران باز کند. شماری از دوستان و دوست‌داران عارف نوشاهی و زبان فارسی، به پاس تلاش‌ها و زحمات او به زبان فارسی و نسخه‌های خطی این مجموعه را فراهم کرده و تقدیم وی نموده‌اند.

کلیات/یادنامه کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
58bbd35643028.PNG

شعر بی‌معنا در ادبیات فارسی و انگلیسی؛ بررسی و مقایسه تزریق و چاراندرچار با nonsense verse

سعید شفیعیون

نقیضه یکی از خرده‌گونه‌های ادبی است که به نفی و یا تمسخر گونه اصلی خود می‌پردازد. نقیضه بنابه اعتبار و اهمیت گونه اصلی‌اش و نیز ساختار و ماهیت خود، می‌تواند به طور مستقل مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که در ادبیات معنا از ارکان اصلی است و هم در حوزه زبان و هم در حوزه‌های عاطفه و خیال نقش محوری دارد، در آثار ادبی بسیار مورد توجه است. به این سبب یکی از مهم‌ترین نقیضه‌ها در این حوزه شکل گرفته است که در ادبیات فارسی به آن «تزریق» می‌گویند. یکی از اهداف مهم نقیضه، سرگرمی و خنداندن مخاطب است و تزریق چنین هدفی را به خوبی تأمین می‌کند. مشابه این نقیضه را در ادبیات غرب نیز با اندک تفاوتی با عنوان nonsense verse داریم که نگارنده سعی در تطبیقی وجوه اصلی این دو با یکدیگر دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله