حبیب ساهر، در ارديبهشت ماه ۱۲۸۲ شمسي در شهر ترك از بخشهای شهرستان میانه به دنيا آمد و در كودكي با خانواده اش به تبريز رفت. درس و مكتب را با قرآن آغاز كرد. كتابهاي قديمي مكتبخانه ها را يكي پس از ديگري تمام كرد. سپس به مدرسه دولتي رفت و ديپلم گرفت. به شغل معلمي روي آورد. سپس به ترکیه رفت و در آنجا در سال ۱۳۰۴ش ليسانس جغرافيا گرفت. بعد به ايران برگشت و شغل معلمي را به صورت رسمي پي گرفت و در شهرهاي مختلف به تدريس پرداخت. ساهر، شاعر و داستان نويسي تواناست. از او آثاري به سه زبان تركي، فارسي و فرانسوي منتشر شده. هم زمان با ميرزا تقي خان رفعت و قبل از ظهور نيما، ساهر شعر نو فارسي سرود و سبك جديدي را در شعر تركي بنيان گذاشت و عنوان «پدر شعر نو تركي ايران» را از آن خود كرد. او به معناي واقعي كلمه شاعري است ميهن پرست و مردم دوست. از آثار او كه عمده آن به تركى و بالغ بر۳۰ جلد است مي توان به مجموعه اشعار سايه ها، خوشه ها، شقايق، كتاب شعر ساهر (۲جلد)، ميوه گس (مجموعه داستان) و نمونه هايي از نظم و نثر تركي به زبان فارسي و سه مجموعه شعر كؤشن، ليريك شعرلر و سحر ايشيقلا اشاره كرد. وی در سال 1364 شمسی دار دنیا را وداع گفت. کتاب حاضر که در سال 1337 شمسی در قزوین به طبع رسید، برخی از اشعار اوست که مابین سالهای 1320 تا 1337 و بیشتر در سال 1334 شمسی سروده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6405e0ba2b8b3.jpg

واژه نامه غزلهای حافظ

حسین خدیوجم

سالهای سال است ایرانیان، پیرو جوان و خرد و کلان هر آنگاه که مشکلی یا غمی دارند، عزیزی در سفر، امر خیری در پیش یا قصد انجام کاری، از دیوان حافظ استشاره می‌کنند و بدان تفال می‌زنند.متاسفانه در بین عامه مردم و گاه در میان دانش آموزان و دانشجویان چه بسیار بوده و هستند که حافظ را می‌خوانند، ولی در فهم پاره ای کلمات و مفاهیم آن در می مانند و منبعی که آنان را در حل مشکل یاری کند وجود ندارد و برای همگان هم امکان دسترسی به مآخذ گوناگون و عمده یا مراجعه به حافظ شناسان و حافظ فهمان نیست و جای فرهنگی اختصاصی که بتواند مددکار این خوانندگان باشد خالی بود. کتاب حاضر به همت و کوشش شخصی تهیه شده که به قول خود، از اوان کودکی و نوجوانی با قرآن و بوستان سعدی و دیوان حافظ آشنا و مانوس بوده است و طی مراجعه به ماخذ گوناگون و مسافرت به بلاد مختلف و مطالعه در آثار فرهنگی و اسلامی، حاصل یادداشتهای خود را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

611210f03fc8b.png

جامعه‌شناسی ادبیات: شعر نو و تکامل اجتماعی

علی اکبر ترابی

بررسی شعر نو در پیوند با محیط اجتماعی، گذشته از شناختن و شناساندن موقعیت کلی شعر نو، می‌تواند روشنگر علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی پیدایش و رشد و تکامل این هنر و بیانگر افکار و عواطف شاعر امروز در برخورد با محیط اجتماعی و مبین جهان‌بینی و هنرآفرینی شاعر نوآور باشد و به بررسی و شناخت ویژگی‌ها و گرایش‌های اساسی شعر نو در این مرحله از تاریخ و فرهنگ و هنر مدد رساند. نویسنده در این کتاب ماهیت شعر، شعر و جامعه و شعر معاصر را از دیدگاه جامعه‌شناسی بررسی کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6575ba71acebd.jpg

کتاب شعر 2

حبیب ساهر

کتاب شعر 2 مجموعه اشعاری است از حبیب ساهر که در سال 1353 توسط انتشارات گوتنبرگ منتشر شده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
575ddf1e97b93.PNG

نمونه‌هایی از ادبیات منظوم ترک

حبیب ساهر

سرچشمه ادبیات ترک آسیای میانه است؛ یعنی همان سرزمینی که منشأ اصلی ترکان بوده است. نخستین آثار منظوم ترکی ترانه‌های روستایی و شبانی بود که «اوزان»ها یعنی شاعران دوره‌گرد با آهنگ ساز می‌خواندند. این کتاب در واقع مجموعه نمونه‌هایی از تاریخ شعر ترکی است که آنها را حبیب ساهر در زبان فارسی منظوم ساخته است و سنگینی و وزن کار خود را بر روی ادبیات دوره مشروطه عثمانی و انجمن ادبی «ثروت فنون» و «ترکان جوان» قرار داده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب