5843cca052238.PNG

سرسبزیت را پرتاب کن به سوی ما؛ چند شعر از هیلدا دولیتل

هیلدا دولیتل در شهر بتلم ایالت پنسیلوانیا و در خانواده ای که پنج فرزند پسر داشت به دنیا آمد. مادرش که همسر دوم پدر خانواده بود. موسیقیدان و معلم موسیقی بود و در کلیسای موراویان که بسیاری از اهالی بتلم بدان تعلق داشتند کار می‌کرد. وقتی پدرش که ریاضیدان و ستاره‌شناس بود به ریاست رصدخانه دانشگاه پنسیلوانیا منصوب شد، خانواده به حومه فیلادلفیا نقل مکان کرد. در آنجا در سن پانزده سالگی با ازرا پاوند آشنا شد و در همین زمان علاقه شدیدی به شعر پیدا کرد. آن دو مدتی با یکدیگر نامزد بودند اما تأثیر پاوند بر هیلدا تا مدت‌ها پس از آنکه هر کدام همسر دیگری اختیار کردند ادامه یافت. او در برین ماور به مدت دو سال در دانشگاه حضور یافت و در سال 1911 به لندن که چند سال قبل پاوند در آنجا ساکن شده بود عزیمت کرد. هیلدا مفتون سبک آزاد زندگی و طرح‌های شعر مدرن ازرا پاوند بود و در سال 1913 به یکی از شعرای انگلیسی حلقه پاوند به نام ریچارد آلدینگتون ازدواج کرد. او به همراه همسرش مطالعات یونانی و آثار کلاسیک را آغاز کرد. اما زندگی مشترکشان موفقیت‌آمیز نبود و در زمان جنگ جهانی اول یعنی زمانی که آلدیتگتون به جبهه رفت و در فرانسه به خدمت پرداخت، کانون خانواده آنها از هم گسست.

منابع مشابه بیشتر ...

614aea70658bd.png

شعر و شهود: تفسیر هفتاد اثر تغزلی آلمانی با شعرهایی از گوته، هلدرلین، نیچه، ریلکه، برشت، باخمان

محمود حدادی

در این کتاب بیش از هفتاد شعر آلمانی ـ از قرن هفدهم تا به امروز ـ گردآوری شده است تا به این ترتیب از شاخص‌ترین یادگارهای ادبیات تغزلی این زبان، در دوره‌ای چهارصدساله دیدی اجمالی به دست دهد. در این راه مترجم بر هر قطعه تفسیری هم افزوده است که با بررسی زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی آن، درک زبان معمولاً استعاره‌آمیز خاص شعر را آسان‌تر می‌کند. از آنجا که در انتخاب این اشعار دید و ذوق ایرانی در کار بوده است، موضوع چند شعر این مجموعه ایران است که این به سهم خود به کتاب رنگی آشناتر می‌دهد.

608e689be3800.png

شعر امام شافعی

محمد بن ادریس شافعی

این کتاب دربرگیرنده دیوان اشعار امام شافعی است و ترجمه کامل ابیات آن است که مزایایی به این ترتیب داراست: بررسی سبک‌شناسانه شعر شافعی، معرفی دقیق منابع و مآخذ خطی و چاپی، طبقه‌بندی اشعار و تشخیص اشعار منتسب به او، جامعیت این مجموعه نسبت به دیوان‌های دیگر.