نوروز ترکیب‌یافته از دو واژه «نو» و «روز» است. نو در فرهنگ‌ها به معنای تازه، جدید، قدیم، پهلوان، دلیر، شجاع، جوان و غیره آمده است. اگر چند بیژن جوان است و نو به هر کار دارد خرد (شاهنامه) اگرچه در اکثر فرهنگ‌ها این واژه به فتح اول برآمده است، در پاره‌ای دیگر از فرهنگ‌ها و حتی در بعضی از شاعران به ضم احول بر وزن او نیز خوانده می‌شود. در فرهنگ جهانگیری به ضم اول در فرهنگ رشیدی به ضم اول و در فرهنگ فارسی معین به فتح و ضم ضبط شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

61bde31489172.jpg

جشن های باستانی ایران

علی خوروش‌ دیلما‌نی‌

جشنهای باستانی ایرانیان در دوران پیشین بسیار بوده ولی امروزه اغلب از آنها متروک گردیده و حتی نامی هم از آنها در میان نیست، ولی جشن هایی که تا حال هم به جا مانده و به کلی فراموش نشده و برادران و خواهران زرتشتیان ایرانی و پارسیان مقیم هندوستان و سایر نقاط دنیا آن جشن ها را به هنگام خود برپای می دارند عبارتند از: جشن بزرگ نوروز و فروردین، جشن فروردگان یا جشن جاوید، جشن بهمنبگان یا بهمنجه و سده، جشن مهرگان، جشن آذر؛ اینک نویسنده با استفاده از منابع تاریخی که در مقدمه این کتاب مذکور گردیده و همچنین با توجه و استفاده از رسوم و آداب محلی که تا حال در بعضی از ولایات ایران معمول و برقرار است به نگارش این کتاب پرداخته و درباره هریک از این جشنهای پنجگانه به طور جداگانه شرح داده می شود.

60fecb9eb1b57.jpg

تقدس سرزمین ایران در آیین ایرانی

ناصرالدین شاه حسینی

کتاب تقدس سرزمین ایران در آیین ایرانی به قلم ناصرالدین شاه حسینی در سال 2536 شاهنشاهی توسط شورای عالی فرهنگ و هنر مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65748688c8e74.jpg

سعدی در کیش

سیدجعفر حمیدی

چنانچه از متن کتاب گلستان سعدی در باب سوم- در فضیلت قناعت- بر می آید این شاعر و سخنسرای بزرگ علاوه بر سفرهای بسیار که یک دوره طولانی سی ساله را در برمی گیرد سفری نیز به جزیره کیش داشته است اما زمان وقوع و علت این سفر و محل دقیق توقف او در جزیره از گزارس گلستان مستفاد نمی شود. در این کتاب با شواهد و مدارک تاریخی، زمان سفر او به کیش مشخص شده است. چنان که می دانیم جزیره کیش در زمان اتابکان فارس در قلمرو این خاندان بوده و از امنیت و رونق بسیار برخوردار گردیده بود و سعدی به اتکای همین امن و آسایش که در آن عصر در فارس و بنادر حاکم بوده با خیالی راحت و آرام به جزیره کیش سفر کرده است...

مشاهیر ادبیات فارسی/سعدی/پژوهش درباره سعدی
کتاب
64847c623ad89.jpg

جانگدازان

سیدجعفر حمیدی

در این نوشتار، درباره اعتیاد و تاریخچه هر یک از مواد مخدر مطالبی ذکر می‌گردد ;سپس درباره راه‌های مقابله با آن، نکاتی مطرح می‌شود .در این کتاب، همچنین در خصوص چند و چون مواد مخدر و اعتیاد، نیز زیان‌های آن، اشعاری گردآوری و درج گردیده است .

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب