ادبیات یونان باستان دربرگیرنده مطالب متنوع و متعددی است. بخش چشمگیری از این مطالب درباره حماسه خدایان است. اساس مذهب یونان قدیم بر پرستش طبیعت استوار بود و مانند آریاها و ایرانیان عهد باستان، نیروهای طبیعت و بویژه نیروهای مولد آنرا از مظاهر الهی می‌دانستند. در ادبیات دینی و حماسی و نیز فلسفی و عرفانی یونانیان، نوشته یا کتب مقدسی که در برگیرنده قوانین و حکمت الهی یونان باستان باشد، وجود ندارد. ادبیات عهد باستان یونان اینگونه موارد را به صورت منظم و مدون عرضه نکرده است. در آغاز، مذهب یونانیان قدیم مذهب ساده‌ای بود و به تدریج در راه تکامل گام نهاد و بیش از هر مذهب دیگر به تصور و تجسم خدایان پرداخت و همین امر موجب زیبایی و اساس شکوه و عظمت هنر یونان شد.

منابع مشابه بیشتر ...

64a56706a9b58.jpg

فرهنگ اساطیر یونان

ف. ژیران

کتاب اساطیر یونان اثری است از ف. ژیران به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور و چاپ انتشارات مکتوب. کتاب حاضر به معرفی اسطوره های یونانی که موجوداتی فرازمینی با ویژگی های شگفت آور بودند می پردازد و تحلیلی از تاثیراتی که این اسطوره ها بر فرهنگ بشری و ادب و هنر یونان و جهان برجای گذاشته اند ارائه می دهد. “اساطیر یونان” مطالبی درباره چگونگی پیدایش ایزدان و اطلاعاتی پیرامون ایزدان زمین، ایزدان قهرمان و اسطوره هایی چون آتنا، هرا، آپولن، هرمس، آرس، آفرودیت، پوزئیدون، ایزدبانوی جهان زیرین و… در اختیار می گذارد و داستان ها و افسانه هایی را که پیرامون آن ها وجود دارد ارائه می دهد.

62a7247b549a7.png

نخستین فیلسوفان یونان

شرف‌الدین خراسانی

یونانیان نخستین مردم متمدنی بوده‌اند که واژه فلسفه و مفهوم و مضمون آن را آفریده‌اند. باید یونان باستان را زادگاه و گهواره اندیشه فلسفی باختری و دیگر دانش‌هایی دانست که از بیست‌وپنج سده پیش تاکنون راه‌های شناخت عقلی جهان را به روی آدمی گشوده است. آنچه اندیشه فلسفی یونانی را از اندیشه‌های همانند آن جدا و مشخص می‌سازد، ویژگی‌های آن است. برای تعیین تاریخ و زمان فیلسوفان یونان باستان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منبع اثر اراتوسئنس مورخ دانشمند یونانی بوده است که در حدود سال 284 میلاد در شهر سیرن به دنیا آمد و در اسکندریه درگذشت. کتاب مشهور وی به نام «خرونوگرافیا» یا «زمان‌نگاری» بوده است که در آن تعیین زمان و تاریخ بر اساس ریاضیات و ستاره‌شناسی انجام شده و بدین علت وی بنیان‌گذار این شیوه علمی به شمار می‌رود. در این کتاب نویسنده ضمن اشاره به تاریخ یونان، درباره فلاسفه‌ای چون طالس، آناکسیماندروس، آناکسیمنس، کسئوفانس و .... نکاتی طرح کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

64035c7992286.jpg

دین اشکانیان

اردشیر خدادادیان

کتاب دین اشکانیان که به دست اردشیر خدادادیان نوشته شده است که انتشارات آن از نشریه بررسیهای تاریخی می باشد. در این زمان همچنان مثل دوره هخامنشیان دین های گوناگون آزاد دارند و هیچ دشواریی در این کار نشده است. مقدار کمی از انسانهای اشکانی دین های زروانی و زرتشتی داشتند و ادیان دیگر مثل دین بودا و یهود و یونانی همچنان پیروانی کرده اند. خود یکی از شاهان نخستین اشكانی مذهب ایران باستان قبل از زرتشت را داشتند میترا و آناهیتا را ستایش می نموده اند . در وسط زمان اشكانی مذهب زرتشت ترویج یافته است و بعضی از شاهان اشكانی بدان روی آورده اند. حاکمیت چهارصد و هفتاد ساله اشکانی آن گونه که می بایست نتوانست دنباله رو تمدن هخامنشی باشد و به آن زندگی دوباره ببخشد.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب