دولت آلمان در زمان جنگ جهانی اول توجه زیادی را به کشور ایران معطوف داشت. فعالیت هیئت ‌های نظامی و جاسوسی آلمانی در مرکز ایران براساس چنین سیاستی انجام می شد. اسکارفن نیدرمایر (1885 – 1945 میلادی) نیز در راس یکی از این گروه‌ها قرار داشت. این گروه در عرض ایران و از میان کویر سوزان آن به سوی افغانستان حرکت کردند. نیدرمایر پس از این که از طریق بغداد و قصر شیرین وارد ایران شد، از آن‌ جا به نهاوند، همدان و سرانجام اصفهان رفت و مدتی را در این شهر اقامت نمود. سپس مسیر خود را تا هرات طی کرد. در لابه ‌لای کتاب عکس‌ های متعددی از مناطق و اشخاص مورد بازدید نویسنده به چاپ رسیده است. کتاب پیش رو با ترجمه کیکاووس جهانداری (1302 – 1393 شمسی) نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی، در 25 بخش تنظیم شده است که در جبهه غرب به برلین، در دوزخ ایران، دروازه هندوستان، در مسیر اسکندر و در پایگاه اصفهان تعدادی از عناوین آن هستند. چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۶۳ و توسط نشر تاریخ ایران منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

65d4b8163448c.jpg

فرهنگ رجال و مشاهیر تاریخ معاصر ایران (افرحی - بیهودی) - جلد دوم

ابوالفضل شکوری

کتاب حاضر نیز فهرستواره از رجال و مشاهیر ایرانی و یا غیرایرانی مرتبط با ایران و چکیده ای از زندگینامه آنان است که به منظور برطرف ساختن حداقل نیاز پژوهشگران در این زمینه فراهم آمده و با پیشنهاد برخی دوستان صاحب نظر (فرهنگ رجال و مشاهیر تاریخ معاصر ایران) نامیده شده است. ایم کتاب چکیده زندگینامه های حدود 23 هزار نفر از مردان و زنان مذهبی، سیاسی، دانشگاهی، اقتصادی، ادبی، هنری، سینمایی، اجتماعی و ایران شناس را دربر دارد که در محدوده سالهای 1300 هجری قمری تا سال 1412 قمری میزیسته و منشاء اثری درباره ایران در چارچوب تخصص خود بوده اند. در نگارش آن شهروندی، جنسیت، وابستگی صنفی، اعتقادات و مذهب اشخاص دخالت نشده است. صرفا معیار انتخاب ما ایرانی بودن صاحبان زندگینامه ها و یا تاثیر و تاثر آنان در ایران و از ایران بوده است. از این روی دیده میشود که زندگینامه یک فقیه نامدار در کنار زندگینامه یک فیزیکدان و آن نیز در کنار یک شاعر ادیب و این همه در کنار زندگینامه چهره های سیاسی، هنرمند سینما، خوشنویس، مخترع، مکتشف، پزشک، مبارز شهید راه انقلاب، سرداری از دفاع هشت ساله و یک ایران شناس خارجی بهم گره خورده و تار و پود محتوای کتاب را پدید آورده اند.