ماجرای پایان‌ناپذیرِ سخنِ حافظ به معمّایی هنری بدل شده است و از کندوکاوِ کلام او مضمون‌ها پرداخته‌اند و می‌پردازند؛ به‌ویژه غزل‌های هوشنگ ابتهاج (ﻫ‌. ا. سایه) نظایرِ متنی و فرامتنیِ فراوانی از غزل حافظ در خود دارد که حاکی از گفت‌وگوی درونی و تاریخی با هنر و اندیشه حافظ است. هدف از این نوشتار، طرحِ منطقِ گفت‌وگویی و کاربرد نظریه ادبی ـ اجتماعیِ متن از میخائیل باختین در سنّتِ جوابگوییِ شعر فارسی با مطالعه رویکرد ابتهاج به حافظ است که همچنین می‌تواند نقدی بر نظر برخی در بابِ سیرِ قهقرایی و سبکِ تقلیدی یا بازگشتیِ شعر ابتهاج باشد. در مجموع با بررسی سنّت فوق بر پایه آرای ساخت‌گرایانی چون رولان بارت و ژولیا کریستِوا، غزل‌های مکالمه‌بنیاد و نیز حافظانه سایه، تحلیلِ بینامتنی و گفتمانی می‌شود. اجمالاً باید گفت که مکالمه‌گراییِ ابتهاج از نشانه‌های متنی تا سطحِ اجتماع در نوسان است. از سویی ارجاع‌های بینامتنیِ او غالباً به محور همنشینیِ سخنش، از جمله بازتولیدِ رمزگانِ زبانی، شیوه بیان و موسیقیِ شعرِ حافظ، محدود گشته است و از دیگر سو، گفتمان تاریخیِ او به‌ویژه در سه قطبِ جامعه، انسان و عشق، جدالی با سخن حافظ دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

601fe5d799cd7.png

ساخت‌گرایی و نقد ساختاری همراه با نمونه و تحلیل

نصرالله امامی

درباره ساخت‌گرایی و جایگاه آن در نقد ادبی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته شده است. در این نوشتار نویسنده کوشیده با پرهیز از ورود به مسائل جزئی و حاشیه‌ای و با تأکید بر ساده‌سازی مطالب، ساخت‌گرایی در نقد ادبی را با تکیه بر جنبه‌های عملی آن اندکی روشن‌تر بازگو کند.

5fafa3e00ffcb.png

درآمدی بر زبانشناسی

کوروش صفوی

جهان زبان انسانی همچون دنیای فکر بشری، پهنه‌ای کران ناپیدا و اقیانوسی ژرف است؛ ولی می‌توان امیدوار بود با آثاری از این قبیل، جویندگان را لااقل با حواشی و دامنه‌های این پهنه آشنا کرد. این کتاب کوشیده تا کنجکاوی علاقمندان زبان‌شناسی را تا حدی ارضا کند و از مبانی و مفاهیم و معیارها و روش‌های زبان‌شناسی نوین تصوری اجمالی و نسبتا جامع به دست دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5692158ee2bf3.PNG

روان‌کاوی ذهنیت ادبی عربی در توصیف شعب بوان

مجید بهره‌ور

وصف در ادب جاهلی عرب، همواره از برجستگی‌های هنری و بلاغی آن بوده است و وصف مناظر طبیعت نیز پس از پراکندگی مسلمان در دیگر سرزمین‌های فتح شده، بیشتر پسندیده ذوق عرب گشت. هرچقدر که «شعب بوان» در گستره تاریخ و ادب ایران گمنام مانده باشد، برعکس در نوشته‌های عربی، به عنوان یکی از چهار بهشت گیتی، بسیار سرشناس و به یادماندنی گشته است. توصیف تماشاگران شعب بوان، خبر از خوشنامی این گذرگاه کهن نزد جغرافی دانان و جهانگردان مسلمان می‌دهد؛ تا جایی که زیبایی دره به عنوان موضوعی ادبی، سرچشمه انگیزش و الهام بسیاری از ادبای عرب شده است. در نوشتار حاضر، از طریق نقد روان‌کاوانه و از دریچه ذهنیت ادبی عرب، به تحلیل مجموع تصاویری خواهیم پرداخت که در آن عناصر طبیعت و جغرافیای شعب بوان را با شیوه‌های خیال انگیز و مکانیسم‌های رویاپردازانه توصیف نموده‌اند؛ سعی ما بر آن است تا از روی آن عناصر خیال و رویا، پاسخ روان‌شناسانه درستی درباره رویکرد یکسویه‌ ادبای عرب به موضوع، ارائه دهیم.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
مقاله
5654bc2c51c20.PNG

چهره علم در آينه ادب عرفاني

مجید بهره‌ور

در گنجينه ادبي عرفاني ايران، از برخي مباحث مفهومي، چون علم و معرفت سخن به ميان آمده است که در آن باره مي‌توان به بررسي تعاريف و رويکردهاي فراوان عرفا و صوفيه پرداخت. در اين نوشتار کوتاه، ناچاريم با گذر از تعاريف و دسته‌بندي‌هاي علوم، به نمونه‌هايي از آراي صوفيان و عرفا نسبت به موضوع و از سويي ديگر، به تمايز و گاه تقابل آن با ديگر علوم رايج اشاره کنيم تا مرزهاي هر دو سو تا حد امکان تبيين گردد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
مقاله