واژه نامه دو جلدی صراح بانضمام فرهنگ قراح تالیف محمد بن عمر جمالی قرشی می باشد که در قرن هفتم هجری زندگانی می کرد. جمالی قرشی در تالیف این فرهنگ از واژه نامه عربی اسماعیل بن حماد ( مربوط به قرن چهارم هجری) بهره گرفته است. نسخه پیش رو جلد اول این فرهنگ عربی فارسی است که باب های همزه تا ظاء را در برمی گیرد و برای هر باب نیز به ترتیب الفبا فصول الف تا یاء مجزا شده است. این نسخه به طریق چاپ سنگی و به خط نستعلیق در سال 1888 میلادی در لکهنوی هند به چاپ دوم رسیده است. قابل ذکر است که پاره ای از توضیحات ناشر به زبان اردو بیان شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

654f801a00910.jpg

مضامین مشترک در ادب فارسی و عربی

سید محمد دامادی

کسانی که در ادب فارسی از روی صدق و تانی و نه از سر هوی و تمنی، تاملی مستمر و بی وقفه به منظور کشف اصول و موازین حاکم بر ادب و فرهنگ ایران داشته اند، نیک می دانند که از جمله مظاهر توانایی شگفت آور سخن سرایان بزرگ و افسونگر فارسی زبان، آنست که با قدرت استفاده از قانون تجرید و تعمیم ذهن خلاق و آفرینشگر خویش، بخوبی توانسته اند با رویت مناظر در صحنه حیات و اندیشه در کار روزگار و ژرفکاوی در پدیده های گیتی و ترکیب آن ها با یادها و خاطره ها و خوانده ها و شنیده ها و در یک کلام دانسته ها آمیزه ای از عبرت و حکمت پرداخته و با عرضه دستاوردهای تامل و تجربه در قالب سخنان منظوم و منثور خوانندگان آثار خویش را از چشمه سار زلال ذوق سلیم خود سیراب ساخته و قریحه جمال پرست آن ها را نوازش داده، آدمیان را از زادگان طبع جویای کمال خویش برخوردار و کامیاب گردانند...

64fc717f87018.jpg

فرهنگ لغات رنگرزی و چاپ پارچه

محسن حاجی شریفی, منصور ورزی

این فرهنگ دارای دو هزار و صد واژه متداول و مصطلح در رنگرزی و چاپ پارچه می باشد در این فرهنگ سعی شده است لغاتی که در ریسندگی و بافندگی چرم و پوست و قالی بافی، مربوط برنگرزی و چاپ می شود نیز مختصری گزیده و بیان گردد، فرمول شیمیایی و نام تجارتی برخی از ترکیبات مورد مصرف نیز ذکر گردیده است با توضیحات مختصری که در مورد بیشتر واژه ها داده شده است این کتاب را از صورت فرهنگ ساده بیرون آورده و به صورت راهنما جهت علاقمندان این رشته درآورده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58a390e98163b.jpg

صراح مع فرهنگ قراح - جلد دوم

شیخ ابوالفضل جمال‌الدین محمد بن عمر جمالی قرشی

واژه نامه دو جلدی صراح بانضمام فرهنگ قراح تالیف محمد بن عمر جمالی قرشی می باشد که در قرن هفتم هجری زندگانی می کرد. جمالی قرشی در تالیف این فرهنگ از واژه نامه عربی اسماعیل بن حماد ( مربوط به قرن چهارم هجری) بهره گرفته است. نسخه پیش رو جلد اول این فرهنگ عربی فارسی است که باب های عین تا یاء را در برمی گیرد و برای هر باب نیز به ترتیب الفبا فصول الف تا یاء مجزا شده است. این نسخه به طریق چاپ سنگی و به خط نستعلیق در سال 1888 میلادی در لکهنوی هند به چاپ دوم رسیده است. قابل ذکر است که پاره ای از توضیحات ناشر به زبان اردو بیان شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب