تزوک یا تزوکات تیموری دو بخش‌ کتاب واقعات یا ملفوظات تیموری تحریر ابوطالب حسینی تربتی است. این کتاب شامل شرح زندگی و آراء و اندیشه‌های سیاسی و نظامی تیمور است که به ادعای ابوطالب، اصل آن را خود امیر تیمور انشا کرده است. در مقالت اول با عنوان تدبیرات و کنکاش ها، شرح رویدادهای زندگی تیمور و در بخش دوم که با ذکر جنگ‌های تیمور برای ترویج و تقویت دین اسلام آغاز شده است، از دستورالعملی مشتمل بر دوازده امر رواج دین خدا و تقویت شریعت محمدی، جلب رضایت مردم با عدالت و انصاف، احترام به سادات، علماء، مشایخ و عقلاء و ... برای امور سلطنت سخن گفته شده است. درباره صحت انتساب این کتاب به تیمور تردید‌هایی وجود دارد با این وجود این کتاب می ‌تواند به عنوان یکی از نمونه‌های نثر و در بررسی‌های سبک شناختی مورد توجه قرار گیرد. نخستین بار ویلیام دیوی تزوکات تیموری را به انگلیسی ترجمه و با همکاری جوزف وایت، همراه با متن فارسی در سال ۱۷۸۳ در آکسفورد منتشر کرد. کتاب حاضر با مقدمه ای از مجتبی مینوی از روی چاپ مزبور در سال 1342 توسط کتابفروشی اسدی تهران افست شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

663b913f525d9.jpg

نامواره دکتر محمود افشار - جلد پنجم (دربرگیرنده سی و شش مقاله)

محمود افشار

جلد پنجم از نامواره دکتر محمود افشار مقاله ها و گفتارهایی است در زمینه های مربوط به تاریخ ایران، قلمرو زبان فارسی، تحقیقات ادبی، مباحث شعر فارسی، مسائل فنی زبان فارسی، عقاید سیاسی دوره قاجار، اسناد تاریخی، وضع فرهنگی و اجتماعی یزد و یادداشتها و اسنادی است که با زندگانی دکتر محمود افشار متناسب است. مقاله ها به ترتیب تاریخ دریافت آنها به چاپ رسیده است.

6638d49f3e4cc.jpg

گنج نهفته

شیخ عبدالسلام تربتی خراسانی

در این مجموعه نخست مختصری از شرح حال حاج شیخ عبدالسلام تربتی بیان شده سپس گزیده ای از سروده های مولف در موضوعات مختلف اجتماعی عرفانی و مذهبی فراهم آمده است