وجه شبه بیش از هر رکن دیگر تشبیه، جهان خیالی شاعر را توصیف می‌کند. تقسیم‌بندی‌هایی متعدد از وجه شبه در بلاغت سنتی صورت گرفته است که در آن وجه شبه به حسی، عقلی ـ حقیقی، خیالی ـ تمثیلی، غیرتمثیلی ـ مفرد، متعدد و مرکب طبقه‌بندی می‌شود. از سوی دیگر، وجه شبه بر اساس دستور زبان، همچنین ماهیت آن، که صفت، ویژگی و یا کارکرد است، تقسیم شده است. در کلیات شمس با تنوعی بی‌نظیر در وجه شبه‌ها روبرو می‌شویم. یکی از دلایل این تنوع نحوه خاص بهره‌گیری مولانا از وجه شبه‌های خیالی است. درباره نحوه ارتباط میان وجه شبه با دو رکن تشبیه در بلاغت سنتی کمتر سخن به میان آمده است. نگارنده در این مقاله بر اساس تقسیم‌بندی گوتلی به طبقه‌بندی تازه‌ای از وجه شبه در کلیات شمس پرداخته است که می تواند ویژگی سبکی مولانا را در بهره‌گیری از وجه شبه نشان دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

64e9e7169597e.jpg

دو رساله در فلسفه اسلامی‌: تجدد امثال و حرکت جوهری‌، جبر و اختیار از دیدگاه مولوی‌

جلال الدین همایی

در این مجموعه، دو رساله کوتاه از حکیم "عمر خیام"، متن عربی و ترجمه فارسی به طبع رسیده است .در رساله اول، سه مسئله مطرح و پاسخ داده شده است .این مسائل درباره نفوس ناطقه، حوادث امکانی باطل، و اثبات وجود زمان به حرکت و حد حرکت، و سپس قائم نبودن حرکت به ذات خود، است .رساله دوم نیز "پرتوی عقلانی بر موضوع علم کلی "نام دارد .

636f99cd5ed5d.jpg

انسان کامل از دیدگاه: فارابی - عرفا - مولوی (متفکران اسلامی)

هیات تحریریه موسسه مکاتباتی اسلام شناسی

کتاب حاضر نظریات تمام مکاتب مختلف جهان و فلاسفه ای را که در زمینه ارائه مدل انسان کامل سخن گفته اند، بررسی نموده و بالاخره در درس پنجم انسان کامل از دیدگاه: فارابی - عرفا - مولوی (متفکران اسلامی) ارائه شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5831d6ae82e9f.PNG

غزل‌های فارسی فضولی

تقی پورنامداریان

محمد بن سلیمان، ملقب به فضولی در عراق متولد شد. درباره زادگاه او اختلاف است. بعضی کربلا، بعضی بغداد و بعضی حله را زادگاه او شمرده‌اند. سال تولد او نیز دقیقاً معلوم نیست و بیشتر احتمال داده‌اند که دهه آخر قرن نهم متولد شده باشد. درباره سال وفات او چندان اختلافی نیست. عهدی بغدادی صاحب گلشن شعراء که معاصر او بوده، اشاره کرده است که در سال 963 هجری به مرض طاعون در شهر مقدس کربلا درگذشته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57b94d706991a.PNG

خواب و رويا در انديشه مولوي

تقی پورنامداریان

خواب و رويا، جايگاهي مهم در دين اسلام دارد. وحي، در اوايل بعثت پيامبر (ص) به واسطه روياي صادقه بوده است. نويسندگان اوليه اسلامي توجه خاصي به خواب و تعبير آن داشته و نوعي ادبيات غني در اين باب به وجود آورده‌اند. عرفا و صوفيه، نسبت به اعتقادات و پيش فرض‌هايي که علماي اسلامي در كتاب‌هاي تعبير خواب آورده‌اند، آشنايي داشته و از آن پيروي کرده‌اند؛ اما براي آنها روياي صادقه اهميت خاصي داشته و به واسطه آن به معرفتي منحصر به فرد که به سير روحاني آنها کمک مي‌کرده است، دسترسي مي‌يافتند. اين مقاله به بررسي خواب و رويا در آثار مولانا مي‌پردازد. مولوي در آثار خود سخني منظم و مفصل و يا نظريه‌اي کامل، در مورد خواب و رويا ارايه نمي‌کند؛ بنابراين براي بررسي اين مساله، به پنج بخش عمده نسبت به خواب و رويا، پرداخته‌ايم: 1. تقسيم‌بندي خواب و رويا و برخي تعاريف مربوط به آن 2. عالم خواب و رويا، 3. ارتباط بين عالم رويا و بيداري، 4. رويت خدا در خواب، 5. مساله برگشت به اصل. به واسطه اين پنج بخش، ابعادي از مساله خواب و رويا در آثار مولوي و جايگاه آن در نظر او روشن مي‌گردد.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
مقاله