مرحوم صادق آئینه‌وند با نگارش کتاب «ادبیات انقلاب در شیعه» در نیمه‌ی سال 1359، ضمن معرفی شماری از شاعران متعهد شیعی در قرون نخستین اسلامی و ترجمه‌ی سروده‌های آنان از عربی به فارسی، طرحی از یک پژوهش ادبی و انقلاب فرهنگی و نمایشگاهی از فضیلت انسانی را در نبرد پیکارگران خطه‌ی آزادی با ستم و فقر و نابرابری ترسیم و عرضه می کند. کتاب در دو جلد عرضه شده است که کتاب حاضر مجلد نخست این مجموعه می باشد. در این کتاب به بررسی زندگینامه و حیات فکری و شعری 11شاعر عرب زبان پرداخته می شود. آنان اینانند: ابوالاسود دئلی، کثیر عزه، فرزدق، کمیت بن زید اسدی، سید حمیری، منصور نمری، دیک الجن، دعبل خزاعی، ابن رومی، حمانی علوی و شیرزنان سخنور که شامل معرفی چند تن از شعرا و سخنوران زن و بانو می باشد. در یک نگاه کلی این کتاب تلاش می کند ریشه های تفکر انقلابی شیعی را نزد ادبا و افراد برجسته ی این نحله ی فکری و مذهبی بیابد و این نگره و اندیشه را به عنوان یک اصل همیشه تاثیرگذار بر جریان سیاسی و ادبی تشیع کاوش و پژوهش نماید. این کتاب با نگارش استاد صادق آئینه وند در سال 1359 توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی در تهران به چاپ رسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

662cf7002b0c6.jpg

یادگار فرامرز

فرامرز نوریانی

مجموعه حاضر اشعار دکتر فرامرز نوریانی متخلص به "مظلوم" است که در سال 1312 چشم به جهان گشود و تحت تعلیم و تربیت مادری روشنفکر و پدری آزاده پرورش یافت. در سال 1338 موفق به دریافت دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی اصفهان شد و در سال 1350 دکترای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی تهران کسب نمود. ایشان در سن 60 سالگی دار فانی را وداع گفت.

6623dcd2e2e7c.jpg

عرفان ایران - جلد 17

مصطفی آزمایش

فهرست شماره 14 عرفان ایران بدین قرار است: در قسمت مقالات، عید مبعث از دکتر نورعلی تابنده؛ تصوف علوی از شهرام پازوکی، فریتهوف شوئون و معنای زیبایی از سعید بینای مطلق؛ تاملی در باب معنای روحانی کار از سیدحسن آذرکار؛ کرامات اولیا در آثار مولانا از محمدابراهیم ایرج پور؛ مجموعه مزار شاه نعمت الله ولی از مهراد قیومی بیدهندی، در قسمت معرفی کتاب تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده از دکتر عادل نادرعلی و ترجمه حسینعلی کاشانی بیدختی معرفی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614aeb8f71022.png

شک و شناخت: المنقذ من الضلال

کتاب «المنقذ من الضلال والموصل الی ذی العزة والجلال» که در این کتاب ترجمه شده، اعتراف‌گونه‌ای است از غزالی که در آن از شک شروع کرده و به شناخت می‌رسد. این کتاب با وجود اندکی حجم و ایجاز مطلب، از شاهکارهای فرهنگ اسلامی در مبحث شناخت است. خواننده با شخصی آشنا می‌شود که قهرمان داستان هموست. این قهرمان که سال‌ها در بزرگ‌ترین دانشگاه عصر خود تدریس کرده و آوازه او در دنیای پهناور آن روزگار سخت درپیچیده است، اکنون در صفحه‌های نخست کتاب خواننده او را می‌بیند که در محسوسات شک کرده و پس از آنکه بنیاد کلیت علمی خود را درهم می‌ریزد، قدم به قدم مسئله را پی می‌گیرد تا دوباره به شناختی باورافزا و یقینی نه مانند پیش بلکه محکم و مستدل و نیرومند دست یابد.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب
5f78c24aef813.jpg

پژوهش‌هایی در تاریخ ادب

صادق آئینه وند

مطالب این کتاب، مجموعه‌ای است از پانزده مقاله که به مناسبت‌ها و در طول سالیان فراهم آمده است. پاره‌ای از این مقالات در مجلات دانشگاهها به چاپ رسیده است و برخی دیگر از آنها در کنگره‌ها و یا سمینارها ایراد شده است. سیر تالیف این نوشتارها به تتبع در تاریخ اسلام و یا ادب اسلامی، روی داشته است و رشته‌ای مربوط از حوادث مهم تاریخی و ادبی را در پی گرفته است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب